Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit is de Limburgse ‘underdog’ die Rodeo inlijft: ‘We staan ver af van het Amsterdamse SaaS-wereldje’

Rodeo Software is gered. Of beter gezegd, de software zelf. Het Limburgse Inova wil verder met het product en gaat het uitbouwen. Directeur Willie Martens schrikt niet terug van de perikelen rondom het faillissement en het fraudeonderzoek naar oprichter Pieter Vos. 'Ik heb geen interesse in de sensatie, maar in de software.'

rodeo software doorstart inova willie martens
Willie Martens van marketingcommunicatiebureau Inova wil verder met de software van Rodeo.

Hij had een paar opties, dacht directeur Willie Martens toen hij over het faillissement van Rodeo Software hoorde. Met zijn bedrijf, marketingcommunicatie- en developmentbureau Inova uit Meijel (Noord-Limburg) maakt hij gebruik van de projectadministratie-software van Rodeo. ‘We konden drie dingen doen: overstappen naar een andere partij, een doorstart afwachten of zelf een bod uitbrengen. Bijkomend voordeel was dat we dan op de hoogte bleven van de laatste ontwikkelingen.’

De afgelopen weken meldden meerdere kandidaten zich bij de curator, berichtte het FD deze week, waarbij het Limburgse bedrijf als winnaar uit de bus kwam. Curator Laurie van Leeuwen spreekt van een ‘gedeeltelijke doorstart’. Inova neemt de software (Rodeo Classic en Rodeo Drive), de intellectuele eigendomsrechten en de merkrechten over.

De vijftig medewerkers van Rodeo in Nederland gaan niet mee naar de nieuwe eigenaar. ‘We hebben zelf voldoende capaciteit en bovendien wonen de meesten in Amsterdam, terwijl wij in Limburg zitten’, zegt Martens. ‘Dat is op de lange termijn geen haalbare kaart.’

Sprong in het diepe

Op vragen over de omzet en het aantal klanten van Rodeo gaat hij niet in. ‘Omdat ik die informatie nog niet heb. We hebben het klantenbestand overgenomen zonder te weten hoe het er exact uitziet. Dat bestand is gekoppeld aan de klantdata en de curator mag die informatie niet overdragen zonder toestemming. Deze week worden alle klanten afzonderlijk benaderd met de vraag of ze de samenwerking met Rodeo willen continueren. Daarna volgt de overdracht.’

Lees ook: De verdampte miljoenenomzet van Rodeo Software, een reconstructie

Een sprong in het diepe dus? Ja en nee, vindt Martens. ‘Tenslotte gaat het om de software en dat is geen onbekende materie voor ons. Vergelijk het met het kopen van het huis. We weten hoe het fundament in elkaar zit, we weten alleen nog niet waar het huis staat. Ik heb het gevoel dat er geen duizenden klanten zijn. Dat kunnen we aan met het bestaande team. En anders gaan we opschalen.’

Rapportcijfer 7,5

Inova ziet Rodeo als aanvulling op de bestaande activiteiten. Naast (online) marketing en merkpositionering houdt het bureau zich bezig met de ontwikkeling van onder meer webapplicaties en SaaS-oplossingen voor klanten. Als product geeft Martens Rodeo een 7,5. ‘Het werkte best goed, maar er waren verbeterpunten, zoals snelheidsissues en het ontbreken van bepaalde koppelingen.’

Die handschoen pakt Inova nu zelf op. ‘Rodeo is goed in projectadministratie voor zakelijke dienstverleners. We willen dat breder trekken, met financiële-, planning-, abonnementen- en rapportagesoftware, en hier onze corebusiness van maken’, vertelt Martens. ‘We hebben dit al deels voor onszelf ingebouwd en gaan het vernieuwde systeem daarna breder uitrollen bij het MKB. Binnen Nederland, we hebben geen internationale ambities.’ Hij hoopt daarnaast dat de bestaande Rodeo-klanten aan boord blijven. ‘Wij zijn over het algemeen tevreden over het product, ik hoop zij ook. De tijd zal het leren.’

Nuchtere Limburgers

Want er is nogal wat gebeurd. Rodeo ging in april failliet nadat miljoenen euro’s zoek bleken. De Amerikaanse investeerder PSG Equity liet voor 67 miljoen beslag leggen, naar oprichter Pieter Vos – die sindsdien spoorloos verdwenen is – loopt een fraudeonderzoek.

Lees ook: Pieter Vos (Rodeo): ‘Als je een sta-in-de-weg wordt, moet je wegwezen’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Moet je je vingers daar wel aan willen branden? ‘De beslaglegging en het onderzoek hebben voor ons geen gevolgen’, reageert Martens. ‘Maar ik denk dat de naam daardoor wel besmet is geraakt, ja. Aan de andere kant kun je ook redeneren dat wij, als nuchtere underdog, zo de kans hebben om ermee door te gaan. Anders was er wellicht meer belangstelling geweest vanuit grote partijen. En namen kun je veranderen.’

Martens heeft de berichtgeving zijdelings gevolgd. ‘Rodeo was een startup met veel bravoure die diep in het Amsterdamse SaaS-wereldje zat. Wij staan daar letterlijk op afstand van’, zegt hij. ‘Zo gaan we er ook mee verder. Vanuit de Limburgse mentaliteit: no-nonsense en klantgericht. Ik heb geen interesse in de sensatie, maar in de software.’