‘Waarom wil je ondernemer worden? Want je moet iets heel graag willen. Heel geïrriteerd zijn over iets in de markt dat niet klopt.’ Deze vraag stelt Quintin Schevernels altijd aan founders die bij hem aankloppen voor een investering. Voor de ervaren ondernemer en investeerder is het antwoord bepalend voor zijn beslissing.
Schevernels weet waarover hij praat. Als voormalig ceo van huizensite Funda, Layar en verschillende andere techbedrijven heeft hij meer dan twintig jaar ervaring in het leiden van teams tot driehonderd mensen. Op dit moment is hij ceo van de mobiele uitgever Impala Studios.
Sinds 2012 investeerde Schevernels via zijn bedrijf QSentie Ventures in meer dan vijftig startups. En telkens weer komt hij tot dezelfde conclusie: succes draait om ‘grit’. Oftewel: doorzettingsvermogen, vastberadenheid of pit.
‘Ik denk dat je echt wel grit moet hebben. Je moet gewoon door de muur willen gaan’, zegt Schevernels in de podcast CEO vs CEO.
Lees ook: Heb je meer kans op startup-succes met een karakter als dat van Gates of Musk?
Van intercedent tot topman
Die eigen drive leidde Schevernels van een baan als intercedent bij Randstad naar de topposities in het Nederlandse medialandschap. In 1994 begon hij bij het uitzendbureau, waar hij kandidaten handmatig matchte met vacatures. ‘Het internet was er nog niet echt’, herinnert hij zich. Toch wist hij al snel op te vallen door zijn natuurlijke aanleg voor het maken van de juiste matches tussen mensen en bedrijven.
Die vaardigheid bleek waardevol toen het internet opkwam. Na een mislukte sprong naar een startup tijdens de dotcom-crash belandde Schevernels bij Telegraaf Media Groep, waar hij verantwoordelijk werd voor alle online vraag-en-aanbodmarkten. ‘Speurders.nl was één van de units in mijn bedrijfsonderdeel’, vertelt hij over die periode.
Lessen uit een kredietcrisis
Een keerpunt kwam tijdens zijn tijd bij VNU Media, waar hij deelnam aan een management buy-out. Net toen alles goed leek te gaan, sloeg de kredietcrisis van 2008 toe. Voor een bedrijf dat voor 75 procent afhankelijk was van arbeidsmarktcommunicatie betekende dit een ramp. ‘De markt deed twee jaar op rij min 50 procent’, zegt Schevernels.
De oplossing was drastisch: binnen drie maanden moest meer dan de helft van het personeel worden ontslagen. ‘Dat is een bloedbad en er is geen motivatie meer voor degenen die over blijven’, beschrijft hij die moeilijke periode. Toch bleek het bedrijf veerkrachtiger dan gedacht, mede dankzij een verhuizing naar een nieuw kantoor die voor een frisse start zorgde.
Van schalen naar opbouwen
Die ervaring vormde Schevernels’ kijk op ondernemen. In zijn eerste vijftien jaar werkte hij vooral aan het uitbouwen van bestaande merken en concepten. ‘Dus niet hoe ga je van 0 naar 1, maar hoe ga je van 1 naar 10’, legt hij uit. Pas later, als investeerder, leerde hij de kunst van het vinden van product-market fit.
Bij Funda, waar hij van 2018 tot en met 2021 ceo was, paste hij beide vaardigheden toe. Het Nederlandse huizenplatform groeide verder door tot een van de meest bekende online merken van Nederland, met een merkbekendheid van meer dan 90 procent.
Herkennen van grit
Nu hij investeert in startups zoekt Schevernels vooral naar die ene eigenschap die hij zelf zo belangrijk vindt. Bij gebrek aan grit haakt hij af, ongeacht andere kwaliteiten. ‘Dan investeer ik gewoon niet.’
Het herkennen van die drive gebeurt niet in één gesprek. ‘Eigenlijk probeer je dat een beetje te doen in je due diligence. Dat je meerdere gesprekken hebt met de founders, om gevoel te krijgen van: hoeveel grit zit hier eigenlijk in?’
Waarom ondernemen zo zwaar is
Die obsessie met doorzettingsvermogen komt niet uit de lucht vallen. Ondernemerschap brengt volgens Schevernels onvermijdelijk offers met zich mee. ‘Je krijgt gewoon heel veel tegenslag als ondernemer. Er komen ballen op je af en daar moet je dan iets mee. En er is overal brand de hele tijd.’
Het private leven lijdt er vaak onder. ‘Je bent te laat thuis. Je partner is niet tevreden. Of je ziet je kinderen minder. Als je echt een succesvol ondernemer wil zijn, dan is dat mega-intensief. Zeker de eerste drie, vier, vijf jaar, maar soms ook nog wel langer dan dat.’
Voor wie toch die stap wil zetten, heeft Schevernels een duidelijke boodschap: ‘Weet je zeker dat je dit wil. Ben je bereid dat te doen?’
Beluister de nieuwste aflevering van CEO vs CEO met Quintin Schevernels. Of abonneer je via de podcast-app van jouw keuze. Nieuwe afleveringen verschijnen iedere maand.