Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Kalo Bagijn over de kunst van het disrupten: ‘De klant is alles’

Als de klant op vrijdagmiddag om vier uur belt, bestel je met z'n allen pizza en werk je door tot het probleem is opgelost. Deze extreme focus op klanttevredenheid was cruciaal voor het succes van BinckBank, vertelt oprichter Kalo Bagijn in de podcast CEO vs CEO.

chris zadeh ceo vs ceo kalo bagijn
Kalo Bagijn is de eerste gast in de nieuwe podcastserie CEO vs CEO van ondernemer Chris Zadeh. Foto: CEO vs CEO

Voordat Kalo Bagijn een van Nederlands succesvolste fintechondernemers werd, was hij een jonge effectenhandelaar die slim inspeelde op de opkomst van internet. Toen zijn baas in 1995 terugkwam van vakantie in Amerika met verhalen over ‘het wereldwijde web’, besloot Bagijn een domeinnaam te registreren.

‘Voor de zekerheid vroeg ik ook maar even of abnamrobank.nl, rabobank.nl en ingbank.nl nog vrij waren’, vertelt hij lachend in de podcast CEO vs CEO. ‘Een week later bleken ze allemaal nog beschikbaar. Dus die hebben we er ook maar bij genomen.’

Bagijn is de eerste gast in de nieuwe podcastserie CEO vs CEO. Daarin gaat Ohpen-oprichter Chris Zadeh in gesprek met andere topondernemers, op zoek naar de lessen waar hij bij het starten van zijn eerste bedrijf zelf veel aan zou hebben gehad.

Lees ook: Chris Zadeh: ‘Extreem succesvolle mensen zijn bijna altijd een beetje beschadigd’

Drie jaar geduld

De vroege blik van Bagijn op disruptie zou kenmerkend worden voor zijn carrière. Met BinckBank, dat hij in 2000 oprichtte met zakenpartner Thierry Schaap, daagde hij de gevestigde banken uit door transactiekosten te verlagen van 1,5 procent naar 0,1 procent.

Het succes kwam niet direct. ‘De eerste drie jaar kwamen er heel weinig klanten binnen’, blikt Bagijn terug. De commissarissen vroegen zich af of ze wel moesten doorgaan met de particuliere tak, aangezien het institutionele deel wel goed liep. ‘Ik twijfelde zelf ook. Maar als ik had gezegd dat ik er geen vertrouwen in had, waren we waarschijnlijk gestopt.’

Toen de doorbraak kwam, ging het hard. ‘We gingen van 4.000 naar 200.000 klanten in twee, drie jaar tijd’, vertelt Bagijn. ‘Van 10-15 man personeel naar 300-400 mensen.’

Extreme toewijding

Die groei was alleen mogelijk door een cultuur van totale toewijding aan de klant. Als er problemen waren met de website, werd er doorgewerkt tot het was opgelost. ‘We hebben weleens een IT’er uit de tandartsstoel moeten halen’, vertelt Bagijn. ‘En een andere keer kwam iemand half geknipt van de kapper terug naar kantoor. Het klinkt extreem, maar niemand vond dat erg.’

Die mentaliteit kwam ook tot uiting toen BinckBank een bankvergunning aanvroeg. ‘De Nederlandsche Bank zou de vergunning per koerier sturen, maar wij wilden hem direct hebben voor een feest met het personeel. Dus zijn we op de fiets naar DNB gegaan. Ze dachten eerst dat we voor een parkeervergunning kwamen’, lacht Bagijn.

Lees ook: How I did it: 4 groeilessen van Kalo Bagijn, met delegeren als geheim wapen

Dynamisch duo

Het succes van BinckBank was mede te danken aan de samenwerking tussen Bagijn en Schaap. ‘Ik doe de voorkant, marketing en sales, Thierry de achterkant – de administratie en IT. We hebben vaak onenigheid. Mensen die ons niet kennen denken na zo’n meeting dat we nooit meer iets met elkaar te maken willen hebben. Maar die ruzies gaan altijd over het bedrijf. Als de vergadering voorbij is, is het klaar.’

Het succes leidde tot een beursnotering en een miljardenwaardering. Maar in 2008 vertrok Bagijn na een opmerkelijk gesprek met investeerder John Fentener van Vlissingen. ‘Hij zei dat wij het risico voor de onderneming waren geworden’, vertelt Bagijn. ‘We waren te ondernemend voor een bedrijf dat inmiddels als een klok liep.’

Na zijn vertrek herhaalde hij het kunstje met pensioenbank Brand New Day, die ook pas na drie jaar echt tractie kreeg. Inmiddels heeft de bank 330.000 klanten. In 2019 lanceerde hij Salarise, een platform waarmee werknemers hun schulden op een goedkopere manier kunnen herfinancieren.

Lessen voor ondernemers

In het gesprek met Chris Zadeh noemt Bagijn enkele belangrijke lessen voor ondernemers:

  1. Begin gewoon. ‘Als je niet begint, weet je één ding zeker: er gaat niets gebeuren.’
  2. Investeer in marketing, maar niet in dure merkcampagnes. ‘Het merk komt vanzelf als je een goed product neerzet. Dan praten klanten er positief over.’
  3. Focus op de juiste mensen. ’10 tot 15 procent van je mensen bepaalt de cultuur. Begin met de oprichters, trek de juiste mensen aan en laat de goede doorgroeien.’
  4. Kies je investeerders zorgvuldig. ‘Ik werk liever met financiële investeerders dan strategische partijen. Die eerste willen vooral dat jij er als ondernemer vol voor gaat.’

Beluister de nieuwste aflevering van CEO vs CEO. Of abonneer je via de podcast-app van jouw keuze. Nieuwe afleveringen verschijnen elke week op maandag.