Wat kun je van Bart leren?
Er is één bekende uitspraak onder investeerders: “Eerst de vent, dan de tent”, of de vrouwelijke variant: “Eerst het wijf, dan het bedrijf”. Alhoewel de vrouwelijke variant met een knipoog wordt gezegd, betekenen deze uitspraken veel. Investeerders kijken eerst naar jou als ondernemer: “Is dit de juiste persoon om het bedrijf snel te schalen? Zie ik de juiste kwaliteiten? Heb ik het gevoel dat de ondernemer weet waar hij het over heeft?”
Bart heeft dit goed in zijn oren geknoopt. Dit is waarschijnlijk ook de reden dat hij met de why van zijn bedrijf begint. Hij heeft een sterke interne motivatie als drijfveer om zijn bedrijf te laten slagen. Hij zal vooral investeerders aantrekken die dit met hem delen. Het benoemen van zijn ervaring als managing director bij Dopper lijkt een tussenzinnetje, maar zorgt ervoor dat de investeerder weet dat hij kennis heeft over de markt waarin hij actief is. Geen toeval dus!
Maar goed, uiteindelijk willen investeerders geld verdienen aan hun investering. Dit betekent dat jij binnen een paar minuten duidelijk moet maken hoe jij je bedrijf gaat laten groeien, zodat zij t.z.t. een succesvolle exit kunnen maken. Vandaar dat Bart heel duidelijk benoemt op welke drie punten zij zich onderscheiden, wie zijn launching customers zijn en dat Waterly de ambitie heeft om snel internationaal te groeien.
Ook geeft hij aan wat hij nodig heeft om dit te realiseren: een partnership en 250.000 euro voor het bouwen van een prototype. Wat erg slim is, is dat hij zegt dat hij zelf al 50.000 euro heeft geïnvesteerd en dat ook de andere twee partners er risicodragend inzitten. Een investeerder denkt namelijk: “Waarom zou ik risico nemen om in jou te investeren als jij dit zelf niet doet?”.
Wat zou Bart kunnen verbeteren?
In pitches geldt altijd deze wetmatigheid: Langzaam spreken + pauzes gebruiken = meer aandacht.
Door dit gericht in te zetten verhoog je voor of na belangrijke momenten in je pitch de aandacht. Hiermee stuur je dat je publiek de meest cruciale momenten onthoudt. Bart past dit ook toe, maar doet dit gedurende zijn gehele pitch. Hierdoor verdwijnt het effect.
Hij zou het tempo af kunnen wisselen waardoor er meer dynamiek ontstaat. Dit is prettiger om naar te luisteren en voelt wat vlotter aan. Ook houdt hij dan tijd over om het volgende toe te voegen.
Inhoudelijk had hij namelijk iets meer kunnen vertellen over de grootte van de markt en wie zijn doelgroep exact is. Hij benoemt dat de markt groeiende is, maar het zou sterker zijn als hij dit met cijfers zou onderbouwen, bijv.: “In 2016 is de vraag naar X met 46 procent gestegen”.
Daarnaast zou hij één zin toe kunnen voegen over hoe ze het product gaan promoten. Wanneer hij dit toevoegt, dan zit de meest cruciale investeerdersinformatie in deze pitch.
Wil jij dat Nathalie Mangelaars ook jouw pitch onder de loep neemt? Mail naar [email protected]