Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Pieter Zwart (Coolblue) investeert; LinkedIn app flink verbeterd

Ondernemersnieuws vandaag: TomTom komt met slim horloge, Richard Branson deelt weer half miljoen uit in Green Challenge en winkeliers snappen mobiel niet.

1. TomTom komt met horloge

TomTom komt met sporthorloges onder eigen merk. Het is voor het eerst dat TomTom het ontwerp van een slim horloge volledig zelf maakte. Voorheen werkte het bedrijf samen met Nike. De horloges onderscheiden zich volgens het navigatiebedrijf van bestaande modellen door de eenvoud van het ontwerp. Ze hebben één grote bedieningsknop. Voor het eerst richt het bedrijf zich, met de horloges, naar eigen zeggen niet meer alleen op bestuurders die van A naar B moeten. “We herpositioneren ons merk een klein beetje”, zei topman Harold Goddijn. TomTom betreedt met de horloges een productcategorie die hot is: Apple, Samsung en Google zijn druk bezig om dit jaar met eigen ‘slimme’ horloges te komen.

2. 3DHubs: nooit meer omlopen voor een 3D printje

De Nederlandse startup 3D Hubs komt met een wereldwijd netwerk van 3D-printers. Via de website kan een printer uit de directe omgeving worden geselecteerd voor het printen van een ontwerp. 3D Hubs zegt met zijn dienst ver onder de prijs van 3D diensten als Shapeways te duiken. Voor bezitters van 3D-printers is het netwerk een prima manier om hun apparatuur beter te benutten. Momenteel zijn er al zo’n veertig Nederlandse 3D-printhubs aangesloten in het netwerk. Die werken alleen met plastic, maar metalen, keramiek en zelfs chocola komen daar op termijn bij. 3Hubs is opgezet door Bram de Zwart en Brian Garret, die voorheen bij 3D-pionier Freedom Of Creation (FOC).

3. Branson deelt weer half miljoen uit aan groene startups

Richard Branson is weer juryvoorzitter van de Green Challenge, de starterswedstrijd die wordt georganiseerd door de Postcode Loterij. Duurzame ondernemers over de hele wereld kunnen zich tot 17 juni opgeven voor de hoofdprijs van 500.000 euro of de tweede prijs van 200.000 euro voor veelbelovende groene vondsten of businessplannen. Vorig jaar kaapte het Amerikaanse Molly Morse met een biologisch afbreekbaar plastic het half miljoen weg voor de neus van Daan Weddepohl, die met Peerby, een online platform voor het lenen van spullen van mensen in je buurt, tweede werd.

4. Pieter Zwart (Coolblue) investeert in wijn

Coolblue-ceo Pieter Zwart investeert in Winecast.com, een online wijnwinkel waar je niet zomaar een fles wijn koopt. Je neemt er een abonnement af van 60 euro en krijgt iedere maand zes flessen thuisbezorgd. “Het duurt normaal gesproken erg lang voordat je kennis van wijn goed genoeg is om de juiste keuze te maken. We helpen consumenten die hun diners of avonden met gasten nog beter willen maken met behulp van unieke wijnen die zij lekker vinden,“ zegt oprichter Brendan Jansen op de Haar tegen Sprout. Hoeveel Zwart investeert, wil hij niet zeggen. “Dat er vertrouwen uitstraalt, is zeker.” Volgens de ondernemer is er naast Zwart nog een andere Rotterdamse investeerder bij betrokken. “Die blijft liever uit de media.”

5. Retailers slecht in mobiel

De baksteen-en-cement-winkeliers hebben belabberde mobiele websites. Slechts elf procent van de 174 door Mobilosoft onderzochte sites blijkt volledig geoptimaliseerd voor gebruik vanaf smartphone of tablet. En dat terwijl de consument overal en altijd mobiel is en ook steeds vaker mobiel koopt. Warenhuizen scoren met 38 procent het best, gevolgd door de entertainmentbranche en foodspeciaalzaken (allebei 25 procent). De winkelformules die wel een mobiele site hebben, laden vaak niet binnen vijf seconden. Driekwart van de bezoekers is dan al afgehaakt.

6. EZ wijst ondernemers aan voor ICT-doorbraken

Minister Kamp van Economische Zaken heeft 5 topondernemers aangewezen die doorbraken moeten realiseren in het gebruik van ICT in het MKB en (top)sectoren. Naast oud-minister/internetondernemer Willem Vermeend zijn dat Erna Froon (Happy Customers), Mark Herbold (ESRI Nederland), de Rotterdamse havenman Rutger van Slobbe en Daniël Ropers (ceo Bol.com). Vermeend en Froon gaan zich samen inzetten voor het MKB. Herbold doet dit voor bedrijven die open (geografische) data willen (her)gebruiken. Van Slobbe zet zich in voor verbetering van informatie-uitwisseling in de logistieke sector en Ropers om belemmeringen weg te nemen voor achterblijvend gebruik van digitale overheidsvoorzieningen door burgers en bedrijven.

7. En dan dit: LinkedIn app compleet nieuw

LinkedIn heeft vanochtend zijn app compleet vernieuwd. Hij is eindelijk in het Nederlands vertaald, ziet er een stuk frisser uit en is beter aan te passen aan je persoonlijke voorkeuren. De vierkante blokjes zijn gedumpt in versie 6.0, in ruil voor een homepage met updates uit je netwerk. Het menu bevindt zich nu in een openklapbalk aan de linkerkant. Volgens LinkedIn worden gebruikers nu vaker verleid hun LinkedIn mobiel te checken. 

Tot zover de Sprout update van donderdag 18 april. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.

Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren

Nieuwsbrief Sprout

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de nieuwsupdate van Sprout, plus inspirerende verhalen, tips & tricks, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief