In samenwerking met 7 Ditches TV
1. Neem feedback heel serieus
“Ga op zoek naar het ‘waarom’ van de feedback. Haal de angel eruit en ben benieuwd waarom mensen klagen. De klager die je zijn of haar verhaal laat vertellen kan een klant worden voor het leven.”
2. Doe onderzoek
“Onderzoek wat werkt en wat niet werkt. Bij podcasts moet je het bijvoorbeeld niet de hele tijd over jezelf hebben. Daarbij moet je zorgen dat het interactief is. Hang aan elke podcast een eigen 06-nummer, zodat je via WhatsApp-groepen zorgt dat luisteraars over de uitzending gaan praten en het gaan delen. Tegenwoordig zie je bij podcasts vaak dat het alleen gaat om zenden, maar niet om ontvangen.”
3. Val op en ga viral
“Ik heb een speciale WhatsApp-telefoon, waarmee ik met 8000 luisteraars van mijn podcasts, op een neer kan appen. Maar ik kan ze, via verzendlijsten, ook alle 8000 tegelijk een grappig filmpje of plaatje versturen. Daarbij zorg ik dat ik altijd mijn naam, of bedrijfsnaam er bijstaat. Wanneer dit goed doorgestuurd wordt is het gratis reclame. Het heeft mijn naamsbekendheid in de afgelopen jaren enorm vergroot en het heeft mij nul euro gekost.
“Een goede viral moet actueel zijn en niet te lang. Het moet niet te kopiëren zijn, dus je logo moet er goed inzitten. Daarbij moet het niet te kwetsend zijn, want dat kan je merken schaden.”
4. Werk aan je zelfbeeld (ontmantel je ego)
“Met non-dualiteit kijk je of je wel degene bent die je bent. Identificeer je niet te veel met de successen van je bedrijf. Dat levert je alleen maar kopzorgen op. Wees eerlijk over het samenkomen met dat ene contact of die ene opdracht: het kan ook kwestie van toeval zijn. Stop met jezelf en anderen van alles te verwijten, want dingen gaan zoals ze gaan.”
5. Help anderen vooruit
“In de radiowereld was dat les nummer 1. Bied mensen hulp aan als ze dat nodig hebben. Ik denk dat het in de ondernemerswereld net zo werkt. Ik ga veel samenwerkingen aan met podcasters waarvan ik denk: die kan wel een zetje gebruiken. Je kan niet alles zelf, dus leer verdelen.”