Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Verhuursite voor designerkleding Circle Closet strijdt tegen overvolle kledingkasten

In plaats van alsmaar kleren te kopen, kun je ook gaan huren. Dat is het idee achter Circle Closet, dat deze week Startup van de Week is bij MT/Sprout. Oprichter Florentine Gillis (32): 'We willen voorkomen dat kledingstukken in de kast blijven liggen.'

Circle Closet
Foto: Circle Closet

Wat is Circle Closet?

De Haarlemse startup Circle Closet is een online platform voor het huren en verhuren van designerkleding. De site richt zich uitsluitend op vrouwen. Oprichter Florentine Gillis: ‘Veel vrouwen willen continu nieuwe kleren dragen, leerde ik uit interviews. Ze staan voor een megavolle kledingkast en denken: Ik heb te weinig om aan te trekken. Als ze al onze kledingstukken zouden kopen, zou dat een aanslag zijn op hun portemonnee en de ruimte in hun kledingkast.’ 

Startup van de week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De vorige afleveringen lees je hier

Huren kan dan uitkomst bieden, aldus Gillis. Voor een doodgewone spijkerbroek of trui moet je niet bij Circle Closet zijn. Denk eerder aan seizoensgebonden en opvallende kledingstukken. ‘Bijvoorbeeld een opvallende winterjas, die je niet ieder jaar aan zou willen’, zegt Gillis. ‘Vrouwen krijgen al snel te horen: daar is dat meisje met die winterjas weer. Het gevolg is dat die kleren sneller in de kast blijven liggen.’

Er zit ook een duurzaam element aan het deelmodel: zet je meer in op huren, dan hoeft er in theorie minder kleding geproduceerd te worden. Volgens Gillis is dit duurzame element niets minder dan logisch. ‘Je kan anno 2021 niet meer een bedrijf starten zonder een duurzame bedrijfsvoering, vind ik.’ Ook heel duurzaam is dat de kleding door fietsbezorgers bij de klant wordt afgeleverd.

Wie zit erachter?

Gillis studeerde rechten en bedrijfskunde. Ze heeft geen mode-achtergrond, maar zit wel vuistdiep in de startup-wereld. Tijdens haar studie werkte ze bij meerdere startups, zoals producent van 3D printers Leapfrog en autodeelbedrijf Snappcar van Pascal Ontijd. ‘Pascal zei: na je studie moet je voor jezelf beginnen’, zegt Gillis. 

Pascal Ontijd zei tegen me: na je studie moet je voor jezelf beginnen

Dat deed de ondernemer niet, want ze wilde eerst ervaring opdoen in het corporate-bedrijfsleven. Een kleine vijf jaar lang werkte ze voor RTL, eerst als trainee en daarna als marketeer. Dit jaar durfde ze eindelijk het advies van Ontijd op te volgen. Ze zegde haar baan bij het mediabedrijf op en richtte Circle Closet op. Het is momenteel nog een eenmansbedrijf, maar Gillis hoopt spoedig uit te kunnen breiden.

Wie zitten erop te wachten?

Circle Closet richt zich, zoals gezegd, op vrouwen die geen volle kledingkast willen. ‘Ze zijn modebewust, willen mooie kwaliteitskleding dragen, wonen meestal in de stad en zijn vaak hoger opgeleid’, zegt Gillis. ‘Ik richt me vooral op vrouwen tussen de 25 en 45 jaar. In de praktijk zijn de meeste gebruikers tot dusver 30 tot 35.’ Gillis heeft geen plannen om haar platform uit te breiden met een mannenafdeling. ‘Mannen hebben hier minder behoefte aan, denk ik. Zij kunnen doorgaans op meerdere huwelijks dezelfde smoking dragen, zonder dat er vragen over komen.’

Hoever is Circle Closet?

Na een half jaar testen is het platform sinds afgelopen donderdag live. Tot dusver zijn er ‘enkele honderden’ betalingen via het platform gegaan, aldus Gillis. De gebruikers kunnen nu nog alleen kleding huren. Het Haarlemse bedrijf heeft een partij kledingstukken van grote merken ingekocht en verhuurt die aan gebruikers. Vanaf begin volgend jaar moet het voor particulieren mogelijk worden om ook zelf kleding via Circle Closet te verhuren.

Wat is het businessmodel?

Circle Closet verdient met de verhuur van kleding. ‘De huurprijs van de kleding wordt bepaald aan de hand van de waarde van een product, daar is het een percentage van’, legt Gillis uit. Huurders krijgen daar een speciale verzekering voor terug. Als er een beschadiging is, zorgt het Haarlemse bedrijf voor een reparatie. Ook wordt het kledingstuk na een verhuurperiode standaard gestoomd bij een duurzame stomerij. Gebruikers betalen geen borg, inschrijf- of andere opstartkosten. Zij kunnen de kleding voor vier, veertien of dertig dagen huren. Hoe langer de huurperiode, des te hoger het bedrag. In de toekomst wil Gillis een abonnementsmodel introduceren. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Gillis heeft zich laten inspireren door branchegenoten uit het buitenland. Bijvoorbeeld het Amerikaanse bedrijf Rent the Runway, dat een beursgang gepland heeft staan. Ook het Britse By Rotation en Hurr dienden tot inspiratie. Bovendien is er concurrentie in Nederland met het bedrijf Masterpiece, dat het dit jaar gefaalde Spinning Closet inlijfde. Wat als Rent the Runway morgen besluit zijn vleugels uit te slaan naar de lage landen? Gillis: ‘Dan zou ik graag samenwerken. Of ik ook zou willen verkopen? Als de juiste partij voorbij komt ben ik bereid om te praten.’

Nog geld nodig?

Om haar te verhuren kledingstukken aan te schaffen, heeft Gillis al flink wat moeten investeren. Hoeveel, dat deelt ze liever niet. Wel verklapt ze dat ze in gesprek is met meerdere angel investors. Ze heeft 150.000 euro nodig voor het uitbreiden van de marketing en de collectie en om het eerste personeel mee aan te nemen. Ze wil eerst Nederland veroveren, om vervolgens de Duitse, Franse en Scandinavische markt op te kunnen. ‘Die landen zijn digitaal vooruitstrevend of er is een vergelijkbare kledingstijl als in Nederland.’