Door de coronacrisis is het gemiddelde voetbalveld, laten we zeggen, veranderd in een rustplaats voor kraaien en duiven. Door het EK Voetbal 2020 is een streep gezet en zowel professionele als amateurwedstrijden zijn voorlopig geschapt. Niet alleen sportverenigingen en voetballers hebben last van deze economische malaise, ook ondernemingen in de sportwereld zitten opeens met een lege agenda opgescheept.
De Leeuwarder ondernemer Harold Dijkstra kan erover meepraten. Zijn actiebureau Clubplan helpt sportverenigingen bij het inzamelen van geld. Veel verenigingen kampen met een tekort aan vrijwilligers, waardoor ze volgens Dijkstra “niet genoeg handjes hebben om geld op te halen”. Daarom ondersteunt Clubplan deze verenigingen bij hun acties, onder meer met promotiemateriaal, online actiepagina’s en digitale betaalmanieren. Ook bedenkt het bedrijf prijzen, waardoor kinderen volgens Dijkstra “extra hun best doen met geld inzamelen”.
Voetballen met SC Heerenveen
het Friese bedrijf was net bezig aan een zeer memorabel project toen de coronacrisis zich aandiende. Clubplan coördineerde een sponsorloop voor lokale verenigingen, die op 1 april zou plaatsvinden. De honderd jonge vrijwilligers die het meeste donateurs wisten op te halen, mogen in september het befaamde Abe Lenstra Stadium in Heerenveen betreden, om een potje tegen het elftal van SC Heerenveen te spelen. De club die bekendstaat als de meest legendarische van Friesland, viert dit jaar zijn honderdste verjaardag.
Het leek aardig aan te slaan, aldus Dijkstra. “De kinderen waren al vanaf 29 februari bezig en hadden in veel Friese plaatsen donateurs, van Wolvega tot Kollum. Samen haalden de deelnemers in de eerste 2 weken al meer dan 32.000 euro op, van ruim 5.000 sponsors. Eén jongetje had in zijn eentje in 2 weken tijd al bijna 500 euro opgehaald van 86 donateurs.”
Dit zullen voorlopig 86 donateurs blijven, want zowel het donateurs werven als de sponsorloop is begrijpelijkerwijs gepauzeerd, vanwege de coronacrisis. “Je wil ze niet op pad sturen, want dan bestaat er de kans dat het coronavirus zich verspreidt”, aldus Dijkstra.
De stilgevallen sponsorloop die ondernemer Harold Dijkstra coördineerde.
Lokale economie stimuleren
Alles voor de veiligheid, luidt het bekende cliché, maar voor Dijkstra betekent het wel dat een groot project plots wegvalt. Financieel zet het zijn bedrijf naar eigen zeggen voorlopig niet direct onder druk, maar een lege agenda levert het hem wel op. De Friese ondernemer steekt die uren in nieuwe projecten, waarmee hij de gevolgen van corona op de economie hoopt te verzachten.
Zo werkt hij aan een project waarbij verenigingen boekjes met kortingsbonnen voor lokale winkeliers kunnen verkopen, bedoeld voor de decemberperiode. “Mensen kopen steeds meer online en minder bij lokale ondernemers. Met dit project willen we stimuleren dat mensen weer lokaal hun inkopen doen.” Dijkstra denkt erover na om het project van het najaar naar de zomer te verplaatsen. “Het zou een mooie manier zijn om de lokale economie na het coronavirus weer op gang te helpen.”
Crowdfunden voor corona
Ook broedt de ondernemer op een ambitieus crowdfundingproject voor een goed doel, gerelateerd aan de coronaproblemen: Meetandgreet.me. In Italië zijn voetbalclubs ook aan het crowdfunden voor het goede doel geslagen, merkte Dijkstra op, dus waarom niet ook in Nederland?
Zijn idee, dat hij momenteel met meerdere Nederlandse clubs bespreekt is als volgt: crowdfunders doneren een bepaald bedrag en krijgen vervolgens een persoonlijke videoboodschap van een voetballer. “Ik zou mijn broertje bijvoorbeeld een verjaardagswens van zijn voetbalidool kunnen geven. Voetballers zitten nu ook maar thuis. Er wordt niet gevoetbald en er is niets op televisie.” Een corona-proof plan, want je hoeft er de deur niet voor uit.
Foto’s: Fotopersbureau Heerenveen