Ondernemers
Onderzoekers van de universiteit van Helsinki lieten 21 mannelijke ondernemers foto’s zien van hun bedrijf, en van andere vergelijkbare bedrijven. Ze mochten deze foto’s zelf aanleveren, en naast foto’s leverden ze ook logo’s aan. Om foute resultaten te vermijden, mochten ze geen foto’s van directe concurrenten opsturen.
Vaders
Tegelijkertijd lieten de onderzoekers een groep van 21 vaders naar foto’s van hun eigen kind kijken, en naar foto’s van vergelijkbare kinderen. De gemiddelde leeftijd van de bedrijven was 4,5 jaar, en die van de kinderen 5,6 jaar. De onderzoekers gebruikten MRI-technieken om de hersenactiviteit van de respondenten te meten.
Opzet
Alle respondenten kregen de foto’s voor 30 seconden te zien. Ze kregen de opdracht om gedurende deze halve minuut aan zaken te denken die gerelateerd waren aan de foto’s (voor de ondernemers bijvoorbeeld: het moment van de eerste investering).
Voordat ze de foto’s te zien kregen, werd de respondenten een vragenlijst voorgeschoteld. Naast socio-economische gegevens en vragen over hun persoonlijke vertrouwen, moesten ze hier onder meer invullen hoe diep hun band was met hun kind of bedrijf.
Resultaten
Wat bleek: ondernemers die een foto van hun eigen bedrijf te zien kregen, reageerden net zo als vaders die hun kind op een foto zagen. Het gebied in hun hersenen dat zorgt voor rationeel redeneren en sociaal begrip werd net als bij vaders minder actief.
Dit gold al helemaal voor wie vol vertrouwen was over zijn bedrijf. Deze personen overschatten de resultaten van hun onderneming dan ook al snel, stelden de onderzoekers. Wie echter van nature ietwat onzeker was, bleek dit ook sneller te zijn ten opzichte van het vader- of ondernemerschap.