Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

The Office: de huiselijke verhalenfabriek van Het PR Bureau

In de rubriek The Office belicht Sprout de mooiste, hipste, gaafste kantoorruimtes van Nederland. In deze aflevering: Het PR Bureau gaat voor een huiselijke vibe. 

Het PR Bureau is sinds 2005 actief in marketing, corporate en crisis-pr. 30 medewerkers maken verhalen voor klanten zoals VodafoneZiggo, W Amsterdam Hotel, Specsavers, Xenos, HelloFresh en Harman.

In de rubriek The Office belicht Sprout de mooiste, hipste, gaafste kantoorruimtes van Nederland. In deze aflevering: productieve gezelligheid bij Het PR Bureau. 

Het bedrijf van oprichters Jacqueline Bosselaar en Marnix Geus (inmiddels uit het bedrijf) begon ooit in een oude autogarage in Amsterdam – met enkel dakramen. Via de Keizersgracht belandde het bedrijf in 2011 in het huidige pand in de Henri Polaklaan. Het pand was ooit het Jeugdhuis van de Joodsche Raad, later werd het een autogarage en een judoschool. De Henrik Polaklaan staat haaks op de hoofdingang van dierentuin Artis; alle medewerkers van Het PR Bureau krijgen een jaarabonnement van hun baas.

Het PR Bureau

Kan je de ruimte omschrijven?Het PR Bureau

Na het verlengen van de huur met vijf jaar (in 2016) is het kantoor in 2017 verbouwd. De wens: meer vergaderruimtes én een state of the art boardroom. “Waar we klanten vol trots kunnen ontvangen, zonder dat zij eerst het hele kantoor door hoeven”, zegt pr-adviseur Charlotte van den Belt. “En vooral ook een goede en eigen vibe, zoals je die vindt bij de Coffee Company of in de OBA.”

“Of zoals in een fijne kledingwinkel: een plek waar je altijd binnen kunt stappen, waar je je welkom voelt, waar je je eigen favoriete plekje hebt, waar ze voor je klaar staan, maar niet direct naast je staan te hijgen. Kortom: een plek waar medewerkers én bezoekers zich thuis voelen. En een plek met mogelijkheden voor een bureau dat voortdurend in beweging is.”

Het PR Bureau

“Dat is gelukt. Lichtkunstenaar Clifton Mahangoe maakte speciaal voor onze boardroom een lichtkunstwerk, er kwam een ‘green happiness-tribune’ met ruim 35 planten, er werden 3 extra meeting rooms gecreëerd, er kwam een studio voor freelancers (Studio Polak). Wat bleef was het langste bureau van Amsterdam.”

Wat maakt jullie kantoorruimte uniek?

“Een combinatie van industrieel (betonnen vloer, geen systeemplafond) en gezelligheid. Ons kantoor is vooral heel huiselijk. Daarmee voelt het niet per se als een kantoor. Voor iedereen is er wel een fijn plekje. En we hebben een fijne keuken met overvolle koelkast – zeker op maandag als de Appie net is geweest – en een kookeiland waar iedereen rond omheen staat te lunchen.”

Het PR Bureau

Waarom vinden jullie een unieke werkruimte zo belangrijk?

“We willen de potentie benutten van deze prachtige ruimte, 700 vierkante meter op een van de mooiste plekken van Amsterdam. Daarnaast hebben we regelmatig discussie met collega’s over hoe werken over 5 tot 10 jaar wordt ingevuld. Waar we kunnen, proberen we die fantasie ook te visualiseren en naar voren te halen.”

Alle afleveringen van The Office

Het PR Bureau

Hoe kwam de ruimte tot stand?

“De basis, zoals de langste tafel van Amsterdam en de indeling, werd 5 jaar geleden gelegd door architect Stephanie Rammelloo. De huidige inrichting hebben collega’s Camiel Overgaauw en Nicole van Wieringen gedaan in samenwerking met Opheo Jungst. Het hele proces verloopt in etappes waar soms weken of maanden tussen zitten.”

Het PR Bureau

Wat zijn de reacties van bezoekers?

“Heel positief. Potentiële opdrachtgevers kunnen vaak kiezen uit 2 of 3 offertes. Als ze op basis van prijs nog geen keuze kunnen maken worden zachtere waarden zoals persoonlijke klik en de vibe op kantoor belangrijker. Het is nu al een paar keer voorgekomen dat ons pand net dat kleine stukje verschil maakt in ons voordeel.”

Het PR Bureau

Wat zijn jullie ervaringen: wat werkt er wel en wat werkt er niet goed? Tips voor andere ondernemers?

“Vraag je personeel waar behoefte aan is. Uit de gesprekken die wij voerden met het team konden we twee groepen onderscheiden. Aan de ene kant een groep die rumoer en creativiteit in de tent wil. Compleet met muziek, toeters en bellen. Aan de andere kant een groep die in rust wil werken zonder al te veel prikkels.”

Het PR Bureau

“We kwamen erachter dat we beide groepen eigenlijk niet faciliteerden in de oude situatie. Als je echt rustig wilde werken, was een koptelefoon geen overbodige luxe en voor een beetje creatieve sessie kon je beter een vergaderruimte boeken (Als die al beschikbaar waren. Meestal niet.) Met die input zijn we aan de slag gaan, om zo te komen tot een kantoor dat past bij de mensen die we hebben.”

Het PR Bureau

Het PR Bureau

Het PR Bureau

Het PR Bureau

Het PR Bureau

Het PR Bureau

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het PR Bureau

Wil jij ook op Sprout.nl komen met je bijzondere kantoor? Meld je aan – liefst met een paar foto’s – via [email protected]