Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

NXTbizz begeleidt startups strakker en bespaart investeerders geld

Er wordt onnodig veel geld van investeerders verbrand door startups die aanmodderen. Jeroen Verbrugge, oprichter van top-designbureau Flex/design, wil dat voorkomen door de ondernemers strak te begeleiden naar het stadium van scaleup. Samen met Peter van den Dool start hij daarvoor NXTbizz.   

Als we even eerlijk mogen zijn: wij zien af en toe nauwelijks meer door de bomen het bos, als het gaat om startup- innovatie- en groeiadviseurs. Maar de aankondiging van NXTbizz maakte toch nieuwsgierig. ‘Negentig procent van alle startups in Nederland faalt’, zegt het. Check. ‘Daardoor blijven elk jaar ook veel investeerders in nieuwe ondernemingen met lege handen achter.’ Dat zijn de regels van het spel, hè? ‘Er lekt nu heel veel investeringsgeld weg dat met een betere support prima had kunnen renderen.’ Zou kunnen. Maar het zijn de mensen achter NXTbizz die nieuwsgierig maken: Peter van den Dool, die jarenlang met zijn familiebedrijf de glastuinbouw de ledrevolutie in leidde en Jeroen Verbrugge, oprichter van Flex/design, het Delftse ontwerpbureau waarmee hij al bijna dertig jaar prijswinnende producten en verpakkingen aflevert.   

Glastuinbouw en design

“Jeroen en ik werken al heel lang samen”, zegt Van den Dool. “Onze bedrijvengroep levert verlichting voor de glastuinbouw, hij hielp ons onder meer met het ontwikkelen van een nieuwe generatie op led gebaseerde armaturen.” En inderdaad, die lampen sleepten ook een prijs in de wacht. Maar Van den Dool en Verbrugge werken nu op een heel nieuwe manier samen. Al eerder had Van den Dool het familiebedrijf vaarwel gezegd omdat hij binnen de redelijk grote en strak georganiseerde bedrijf wat vrijheid miste waar zijn ondernemersbloed nu eenmaal sneller van gaat stromen. Sindsdien adviseert hij – als ervaringsdeskundige – familiebedrijven waarin een volgende generatie de leiding moet overnemen. “Dat is een kwestie van zorgen dat de oudere generatie kan loslaten, en vertrouwen krijgt in de volgende generatie. Die moet op zijn beurt worden gecoached naar zelfstandig ondernemen.”

Rendement op investeringen

In dat laatste zit de aanloop naar de oprichting van NXTbizz. Van den Dool was in de glastuinbouw ook betrokken bij investeringen in startups, maar zag om zich heen hoe daarbij veel geld verloren gaat. “Er zijn enorm veel susidieregeling en investeerders, er is geld te krijgen voor ondernemers. Mooi dat de wereld wordt verbeterd, maar te weinig wordt de vraag gesteld naar het rendement op al die investeringen: wat levert het nu allemaal op?” Misschien zit het in de aard van familiebedrijven, maar Van den Dool leerde in zijn vorige carrière wel degelijk op zijn centen. “We stelden vooraf duidelijk vast: wie staat er achter het bedrijf, wat is de marktbehoefte, wat is het te verwachten rendement en hoe gaan we dat allemaal meten. Zo ben ik misschien een beetje opgevoed, maar ik zag dat bij veel anderen niet terug. Het gebeurt in elk geval niet gedetailleerd genoeg.”

Gedetailleerde begeleiding en selectie

Van den Dool is ervan overtuigd dat hij investeerders geld kan besparen door met diezelfde benadering de startups waarin ze (willen) investeren voor ze te selecteren en vervolgens te begeleiden. Ook die begeleiding gaat gedetailleerder en stuk meer hands-on dan hij vaak om zich heen zag. “Je hebt wel heel veel inspiratiesessies en algemene workshops over wat er bij een startup komt kijken. En netwerkevents waarin mensen aan elkaar worden verbonden zijn er ook genoeg, of ondernemers kunnen op hoofdlijnen sparren met ervaren ondernemers. Maar hoeveel partijen gaan met een club aan tafel om uit te vinden: wie ben jij, en waarom zou jij als ondernemer je bedrijf naar de volgende fase kunnen brengen? Dat gaan wij ook uitgebreid onderzoeken.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Gaten in een pitch

Dat ‘wij’ werd dus NXTbizz, nadat Van den Dool zijn plannen op papier had gezet en vaststelde dat hij een partner miste die helemaal thuis was in de innovatie: Verbrugge. Van den Dool beperkt zich zo veel mogelijk tot de persoonlijke ontwikkeling van de ondernemers en hun bedrijf. “Ik heb een achtergrond in de psychologie maar snap natuurlijk ook veel van bedrijfsprocessen en innovatie. Maar Jeroen stopt echt zijn passie en ervaring in de productkant. Die schiet zo 10 gaten in een gelikte pitch, als dat nodig is. Zo doen we allebei wat we leuk vinden.” Het resultaat is een drievoudige aanpak van product, persoon en proces binnen elke startup.

Zonder roze bril

NXTbizz richt zich zowel op financiële investeerders als bedrijven die aan corporate venturing willen doen. En natuurlijk, bij het sonderen van de markt kwam hij partijen tegen die er prat op gingen zelf voldoende ondernemerschap in huis te hebben om raak te schieten met hun geld, maar hij kwam ook enthousiasme tegen. “Dan zeggen ze: ‘we zijn blij dat er een partij komt die niet door de roze zonnebril kijkt.'” Bovendien investeert NXTbizz zelf ook, wat dat betreft gaan de eerste startups al door de screening. “Maar de basis van ons verdienmodel zijn de investeerders, die ons betalen voor de selectie en belegeiding van de bedrijven.” Allereerst gaan Van den Dool aan de slag in de omgeving waarmee ze vertrouwd zijn: de agrarische sector en de connected consumentenproducten waarin Flex/design als ontwerp- en innovatiebureau succes heeft. “Voor ons geldt natuurlijk ook dat we het slagingspercentage zo hoog mogelijk willen houden.”