,,De handelwijze van Nationale Nederlanden tart ieder rechtsgevoel”, zegt Bart Combée, directeur van de Consumentenbond. ,,Honderdduizenden consumenten zijn door NN afgescheept met geen of een schamele compensatie. Een groep politieambtenaren krijgt achter de rug van de rest van de klanten om echter wel waar ze recht op hebben. NN creëert zo een enorme rechtsongelijkheid. Dat is onacceptabel.”
De Consumentenbond en Wakkerpolis zeggen dat de schikking in 2011 is bereikt, nadat de verzekeraar eind 2008 een voor al haar klanten geldende en veel minder gunstige compensatieregeling sloot. De afspraken die NN met de politie maakte zijn niet gedeeld met de ongeveer 500.000 overige klanten die dezelfde NN-polissen hadden, aldus de Consumentenbond en Wakkerpolis.
,,De schikking met de politie bevestigt dat klanten van NN recht hebben op veel meer compensatie dan ze tot nu toe hebben gekregen”, aldus Adriaan de Gier, advocaat van Wakkerpolis. ,,Wakkerpolis bereidt sinds begin dit jaar samen met de Consumentenbond een collectieve claimprocedure tegen Nationale Nederlanden voor. Deze ongelijke behandeling zal daarin zeker aan bod komen.”