Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Netwerken volgens de kenners

Op de Sprout ChallengerDay 2008 is er weer volop mogelijkheid om te netwerken. Maar hoe doe je dat en wat heb je er aan? Drie ondernemende netwerkkoningen vertellen hoe zij het doen. "Niemand houdt van een faker."

Sharewire-oprichter Rogier van Duyn mag zich sinds kort officieel de beste netwerker van Nederland noemen. Internetondernemer Boris Veldhuijzen van Zanten behoeft, zeker voor web 2.0-ondernemers, geen introductie meer. Vrijdag 24 oktober vindt zijn event Blog08 plaats in Amsterdam.

 

David-Jan Bijker is eigenaar van zijn eigen productiemaatschappij BijDeHand Media BV, waarmee hij onder andere bedrijfsfilms en reclames maakt. Maar ook werkte hij als productie manager aan de film De zeven van Daran, naar een idee van en gefinancierd door top-investeerder Rolf Visser (KPMG).

 

Bank van wederdiensten

De drie ondernemers houden er ieder hun eigen gedachten op na over netwerken. Veldhuijzen van Zanten: “Een goed netwerk bestaat niet uit een boekje vol adressen, maar uit relaties. Die moet je onderhouden en zien te verbeteren, want het is je belangrijkste gereedschap als ondernemer.” Van Duyn vindt netwerken een ‘dagelijks onderdeel van ieders leven’. “Maar voor je werk moet je het serieuzer gebruiken, zeker als je ondernemer bent. Je moet een doel voor ogen hebben zodat je aan de juiste touwtjes in je netwerk kunt trekken.”

 

Bijker gelooft naar eigen zeggen in ‘de bank van wederdiensten’. “Ik heb niet veel op met mensen die heel actief netwerken. Ik probeer mensen die ik ken aan elkaar te koppelen als ze daar allebei wat aan hebben. Daar krijg je uiteindelijk wel wat voor terug.” Dat principe deelt ook Veldhuijzen van Zanten. “Vaak doe je persoon A een plezier en doet persoon B jou een plezier. Wiskundig klopt dat niet, maar je moet er niet te berekenend mee omgaan. Van tevoren kun je niets uitsluiten.”

 

Doelgericht

Toen een bekende van Veldhuijzen van Zanten stopte met zijn werk en naar een compleet andere branche opschoof, heeft hij wel even getwijfeld of hij diegene nog in zijn adressenboekje moest laten staan. “Uiteindelijk dacht ik: ‘je weet maar nooit’. En ik wil geïnteresseerd zijn in mensen zelf, niet alleen in wat ze doen of voor mij kunnen betekenen.”

 

Van Duyn is daar wat doelgerichter in. “Wat moet ik met een introductie bij Bill Clinton? Zijn hand schudden? Stel mij liever voor aan de inkoopmanager bij KPN, daar heb ik veel meer aan.”

 

Social networks

Over sociale netwerken worden de heren het niet eens. “Ik heb nog nooit zaken gedaan via LinkedIn“,  zegt Van Duyn stellig. “Ik vind dat ook erg onprofessioneel overkomen. Het is te gemakkelijk, lijkt meer op lastig vallen. Een cold pitch via de telefoon is beter.”

 

Bijker noemt zichzelf juist een ware LinkedIn-gelovige: “Voor mij komen er wel degelijk nuttige dingen uit. Via de site heb ik al enkele kennismakingsgesprekken gehad en er is ook een opdracht van gekomen. En zelf zoek ik ook altijd via LinkedIn als ik mensen nodig heb voor een project. Maar Hyves is irritant.”

 

Veldhuijzen van Zanten zweert uiteraard bij alles wat sociaal en digitaal is. “Ik ben bij bijna elk netwerk aangesloten. Het maakt je netwerk een stuk inzichtelijker. LinkedIn beschouw ik als mijn digitale CV, op hyves zie je wie ik ken en via Twitter onderhoud ik een deel van mijn netwerk. Ik heb inmiddels meer dan 2.000 followers en als ik iets wil weten maak ik daar een berichtje van op Twitter. Dan zitten er altijd wel mensen bij die dat zien en het antwoord op mijn vraag weten.”

 

Oprechtheid

Over één ding zijn ze het wel allemaal eens: netwerken moet oprecht zijn. “Ik ga nooit naar netwerkborrels. Als je relaties nergens op gebaseerd zijn, is je netwerk een lege huls”, zegt Van Duyn. Bijker: “Het gaat niet om het netwerken, maar om de klik die je met mensen hebt. Pas als die aanwezig is, heeft het zin om meer met die mensen te doen.” Veldhuijzen van Zanten: “Niemand houdt van een faker. Je interesse moet oprecht zijn.”

 

Tot slot heeft Veldhuijzen van Zanten nog een twee tips voor aspirant-topnetwerkers: “Doe nooit een mailing naar je hele netwerk. Dat stelt niemand op prijs. Heb je iets te melden, stuur het dan naar een aantal mensen persoonlijk, zeker als je om een gunst vraagt. Dat kost meer tijd, maar met een persoonlijke mail heb je 200 keer meer kans dat de ontvanger geneigd is er iets mee te doen.”

 

En: “Tegenwoordig schrijf ik in mijn adresboek bij iedereen wat hij of zij doet qua werk en vrije tijd. Ook probeer ik wat kenmerken van iedereen te noteren. Zo kan ik beter bepalen wie welke informatie of connectie op prijs zal stellen.”

 

Netwerken eng? Lees ook Effectief ouwehoeren.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Klaar voor de strijd? Schrijf u dan in voor een toegangskaart!