1. Bedrijven produceren weer volop in eigen land
In de jaren 90 verhuisde menig bedrijf zijn productie naar een lagelonenland in Azië of Oost-Europa. Die trend lijkt zich te keren, schrijft het FD. Er zijn steeds meer bedrijven die hun productie terughalen naar Nederland. De reden? Het is allemaal niet meer zo goedkoop in die landen. Nederlandse gemeenten bieden een goedkoper alternatief. Ze stellen subsidies beschikbaar om mensen die werkzaam zijn op een sociale werkplaats in dienst te nemen. Of het herplaatsen van fabrieken naar Nederland door zal zetten, dat is afwachten. Voorstanders wijzen op het succes in de VS. Daar is een vergelijkbare trend gaande en zijn fabrikanten als General Electric en Ford weer terug op eigen bodem. In Nederland is Philips een bekend voorbeeld, dat een deel van zijn productie terughaalde naar Drachten.
2. Tropicana doet dienst als paddenstoelenkwekerij
Twee ondernemers uit Rotterdam hebben een nieuwe bestemming gevonden voor de Tropicana. Het fameuze zwemparadijs aan de Maasboulevard doet sinds kort dienst als paddenstoelenkwekerij. Mark Slegers en Siemen Cox gebruiken de kelders en kleedkamers van het leegstaande pand om er oesterzwammen te kweken. Dat meldt het AD. De mannen achter het initiatief RotterZwam hopen na de onderzoeksfase dat ze mogen blijven en stadslandbouw kunnen realiseren in het oude zwembad. Tropicana werd eind jaren 80 door Center Parcs gebouwd. Later viel het in handen van enkele Rotterdamse horecaondernemers. Nadat het doek viel in 2010 kwam het pand in handen van de Brabantse vastgoedondernemer Roger Lips, die er allerlei wilde plannen voor ontwikkelde, maar begin dit jaar zelf failliet ging.
3. Nieuwe eigenaar voor Newsweek
De aandachtspanne van de eigenaar van het Amerikaanse tijdschrift is kort. In 2012 kocht mediaondernemer Barry Diller het blad van Sidney Harman. Dit weekend werd bekend dat de ondernemer er alweer vanaf wil. Hij verkoopt Newsweek aan online mediagroep IBT. Dat betekent dus dat het blad de derde nieuwe eigenaar krijgt in drie jaar. Een overnamesom werd niet bekend gemaakt. Het is kenmerkend voor de ondergang van veel printuitgeverijen. Newsweek was ooit een florerende titel, die ook in Nederland aftrek vond, maar wachtte te lang met het omschakelen naar online. Gedwongen door keihard dalende advertentie-inkomsten gooide het eind 2012 wel heel radicaal het roer om, door alleen nog online te verschijnen. Met die noodgreep liep het publiek weg dat nog wel graag een stuk papier in handen heeft.
4. En dan dit: ook Nasa ontdekt crowdfunding
Waar de Amerikanen ooit een paar honderd miljard dollar staken om de eerste man op de man te krijgen, is exploratie van de ruimte tegenwoordig afhankelijk van crowdfunding. Tijdens een congres in Las Vegas liet een hoge baas bij Nasa weten dat hij graag een nieuwe studie wil doen, maar er geen budget beschikbaar voor is. Het liefst zou hij het publiek erin betrekken via een crowdfundcampagne. Eerder heeft Nasa al via crowdfundsite Indiegogo een promofilm van zo’n 50 dollar weten op te halen. En het toen mensen opriep om via Twitter foto’s te delen rond zijn Mars-project, verzamelden burgers zich al tweetend op Time Square om de ‘eerste stappen’ van de Marts-exploratierobot mee te maken. Volgens de ruimtevaartorganisatie is de potentie van ruimtevaartcrowdfunding groot. Het Amerikaanse Congres moet er nog wel even mee instemmen.
5. Quote van de dag
Tot zover de Sprout update van 5-8-2013. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.
Nieuws inhalen? Lees de update van vrijdag.
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de nieuwsupdate van Sprout, plus inspirerende verhalen, tips & tricks, expertblogs en columns.