Oprichters Jeroen Westerbeek, Florian Frenken, Kevin van der Veer en Daniël Salimian (v.l.n.r.) gingen al jaren hard met WoodWatch, maar ze zijn vastberaden: Monday Merch gaat nóg veelbelovender worden dan hun merk in horloges van hout.
WoodWatch in FT1000
En dat belooft veel, want met WoodWatch wisten ze in 2022 nog een plekje te veroveren in de Financial Times Top 1000 van Europa’s snelst groeiende bedrijven. Ook stonden de jeugdige oprichters met WoodWatch in 2021 in de Forbes Under 30. MT/Sprout nam ze al in 2017 op in de 25 onder de 25 en een paar jaar later stonden ze in de Challenger50, de toplijst met meest uitdagende bedrijven.
WoodWatch opereert als bedrijf veelal online, met medewerkers op plekken over de hele wereld. Een manier van werken die, zeker zo’n tien jaar geleden toen het bedrijf ontstond, nog in de kinderschoenen stond. Die remote opzet gaat het viertal doorzetten bij Monday Merch, een techplatform waarop bedrijven zelf hun merchandise kunnen ontwerpen.
Monday Merch bedient Uber, Sixt en Hyundai
Bedrukte tassen, mokken, pennen, T-shirts, sokken, waterflessen en nog veel meer. Ontworpen met hulp van de ondernemers zelf, als dat nodig is. En, heel belangrijk: van ontwerp tot productie en distributie: Monday Merch fungeert als een alles-in-éénplatform en stuurt de merch fraai verpakt naar de ontvanger.
In het eerste half jaar haalde Monday Merch al klanten binnen als Uber, Sixt en Hyundai. Salimian: ‘Onze eerste grote klant was Polaroid. Dat was het moment waarop we dachten: oké, er zit hier echt iets en we moeten er nog harder voor gaan.’
Financiering van Rabobank
Eind maart kreeg zijn bedrijf groeifinanciering van een half miljoen van Rabobank. Met dit kapitaal kunnen ze hun activiteiten verder uitbreiden en het nieuwe platform lanceren.
Daar kijken de mannen erg naar uit. ‘De afgelopen tien jaar hebben we meerdere bedrijven proberen op te zetten, maar dit was eigenlijk de enige waarvan we dachten: wow, daar kunnen we grote dingen mee bereiken die van toegevoegde waarde zijn’, vertelt Salimian.
Lees ook: Woodwatch in de Challenger50 van 2021
Dat zit ‘m er vooral in dat Monday Merch, in tegenstelling tot WoodWatch, geen niche-aanbieder is. Salimian: ‘De horlogemarkt is al heel groot, en de behoefte aan houthorloges kent een beperkte omvang. We hebben natuurlijk unieke ontwerpen, maar functioneel gezien verschilt het niet zoveel met concurrenten.’
Monday Merch hoeft geen behoefte te creëren
Bij Monday Merch komt de focus dan ook meer op functionaliteit te liggen. Door de ervaring in consumentenbranding die de ondernemers opdeden, kunnen ze tegelijkertijd inzetten op visuele aspecten. ‘Juist die combinatie van functionaliteit en design biedt veel groeimogelijkheden’, zegt Salimian.
Bovendien speelt Monday Merch in op een behoefte die er al ís. Bij WoodWatch moest die behoefte vooral gecreëerd worden. ‘Met advertenties inspireerden we mensen om onze horloges te kopen. Maar als een bedrijf op maandagmorgen een interne meeting heeft en besluit dat er bedrukte items moeten komen, is dat heel anders. Die behoefte ontstaat vanuit hunzelf. We hoeven dus minder te inspireren.’
Verzending via hr-systemen
Als bedrijven hun eigen merchandise ontwerpen, kunnen zij veel tijd besparen. Maar waarom zouden ze daarvoor Monday Merch kiezen? ‘Omdat we veel focus leggen op technologie’, verklaart Salimian. ‘Als we iets nieuws starten, is de gemeenschappelijke noemer eigenlijk altijd dat het om technologie heen is gebouwd. Door een platform zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken, kunnen we grote klanten goed bedienen.’
Vol inzetten op geavanceerde technologie is iets dat heel natuurlijk komt voor de eind twintigers. ‘Wij zijn de generatie die is opgegroeid met internet en de eerste computers in huis. Het is voor ons logisch om ons met zulke interesses bezig te houden.’
Monday Merch verzorgt dus alles tot en met de wereldwijde verzending. Het platform integreert zelfs met hr-systemen zodat bedrijven er geautomatiseerd hun onboardingpakketten en relaxpakketten mee kunnen versturen naar nieuwe medewerkers. Hiermee onderscheidt Monday Merch zich van de rest van de merchandisemarkt, stelt Salimian.
Bij WoodWatch heeft hij zelf ervaren wat voor een gedoe het is: samenstellen van pakketten om die vervolgens te adresseren en af te leveren bij het postkantoor.
Ideaal voor remote werknemers
De markt voor bedrukte bedrijfsartikelen is groot. Daarbinnen richt Monday Merch zich op bedrijven die veel hulp willen bij het samenstellen van hun merchandise om zo een zo hoog mogelijke kwaliteit te waarborgen.
Dat beperkt zich niet enkel tot het ontwerp of het fysieke product, maar ook tot de distributie. ‘Zo hebben we laatst producten bedrukt voor een bedrijf dat alleen maar werknemers had die remote werken’, vertelt Salimian. ‘Al die adressen achterhalen kost veel werk, maar wij implementeren alle contactgegevens uit hr-platforms.’