Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Minderheid ondernemers investeert in mentaal gezond bedrijf

Acht van de tien ondernemers zien mentale gezondheid als belangrijke succesindicator voor hun bedrijf. Toch stuurt maar vier van de tien zijn medewerkers daadwerkelijk naar een coach, gezondheidscheck of yoga-instructeur.

Gezonde werknemers, een must voor elke ondernemer nietwaar. Niet alleen het ziekteverzuim daalt, ook de ondernemer zelf kan punten scoren als goede werkgever: de economische kosten voor psychische klachten worden geschat op 2,7 miljard euro per jaar.

De sectoren die mentale gezondheid het meeste proberen te verbeteren, zijn onderwijs en de gezondheids- en welzijnszorg, blijkt uit een onderzoek van het RIVM onder ruim 3100 werkgevers uit verschillende sectoren.

’Mensen met een goede mentale gezondheid zijn in staat een zinvol, betrokken en productief leven te leiden’, schrijft het RIVM. ’Een goede mentale gezondheid is dus van belang voor de persoon zelf, maar levert ook ‘winst’ op voor het bedrijf.’

Yoga

Maatregelen die werkgevers treffen variëren van persoonlijke ontwikkelplannen, coaching, gezondheidschecks, aandacht voor balans tussen werk en privé, tot programma’s om stress te verminderen, yoga, e-health of andere ’structurele mentale gezondheidsprogramma’s’.

Het gaat kortom om programma’s voor het tegengaan van werkdruk, agressie en pesten, en die de mentale gezondheid bevorderen, zoals het stimuleren van bevlogenheid, persoonlijke groei en veerkracht. 

Aanhoudende werkdruk en werkstress kan op de lange termijn leiden tot gezondheidsklachten en psychische klachten. Wanneer dit voorkomen wordt, zijn de baten voor de werkgever: meer werkplezier bij zijn werknemers, hogere  productiviteit en minder ziekteverzuim. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Kosten

Binnen de sector ‘vervoer en opslag’ worden het minst vaak maatregelen getroffen om medewerkers mentaal fit te houden. Werkgevers die geen actie ondernemen doen dat onder meer omdat ze niet weten of maatregelen wel effectief zijn en of de baten wel opwegen tegen de kosten. ’Inzicht hierin kan bevorderen dat dergelijk gezondheidsbeleid wel wordt uitgevoerd’, schrijft het RIVM.  

Grote bedrijven treffen over het algemeen vaker maatregelen dan kleine bedrijven, melden de onderzoekers tenslotte.