Dinsdag is online adviesplatform MijnGeldzaken.nl gelanceerd. Het belooft iedereen in staat te stellen zelf zijn financiële gezondheid op orde te brengen. Het claimt zelfs ’s werelds eerste onafhankelijke platform te zijn waarop persoonlijk financieel management (het huishoudboekje), financiële planning en financieel advies samenkomen. Mooie woorden allemaal, maar wat houdt het in?
Onafhankelijk
‘Ons platform dicht de kloof die is ontstaan tussen bank en burger’, aldus Rick Wassenaar (eerste links op teamfoto), medeoprichter van MijnGeldzaken.nl. ‘Waar banken en andere instellingen niet onafhankelijk opereren en zich richten op de verkoop van eigen producten, wil de consument vooral onafhankelijk advies, zeker nu hij daar sinds het provisieverbod zelf voor moet betalen. MijnGeldzaken.nl zet de consument echt in de bestuurdersstoel. Het biedt consumenten hiervoor alle instrumenten, waardoor zij inzicht verkrijgen in hoe de financiën daadwerkelijk geregeld zijn.’ ‘ Wassenaar wil klanten die een dossier aanmaken in e-mails benaderen als er wetgeving aan zit te komen die van invloed zijn op de persoonlijke situatie.
Adviseur per minuut
De consument zit zelf ‘aan de knoppen’. Via grafieken, stoplichten en interactieve teksten krijgt hij inzicht, overzicht en vooruitzicht in de financiële situatie. Zijn er vraagstukken waarbij het raadzaam is om een adviseur te raadplegen dan is er de mogelijkheid om via de ‘online advieskamer’ hulp in te roepen bij een van de inmiddels 20 aangesloten onafhankelijk adviseurs. Consument en aangesloten onafhankelijke advieskantoren ontmoeten elkaar op MijnGeldzaken.nl, dat daarmee een ‘marktplaats voor financieel advies’ is. De consument betaalt de adviseurs per minuut, verzekert Wassenaar.
FinBase
Wassenaar draait zelf al bijna 20 jaar mee in het adviesvak. MijnGeldzaken is komt voort uit FinBase, dat hij in 2012 heeft opgericht, samen met berijfseconoom Maarten Luiken (tweede rechts op teamfoto). Wassenaar: ‘Ik werk zelf al een jaar of zes met een uurtarief, het leek me het moment om met deze dienst te komen.’ Volgens hem moet zijn aanpak ervoor gaan zorgen dat mensen eerder op mogelijke kostenposten worden gewezen. ‘Ik hoorde vaak van klanten dat ze iets al tien jaar geleden hadden moeten tegen komen, dat is het basisgevoel waarmee ik aan de slag ben gegaan.
Provisieverbod
Sinds vorig jaar geldt een provisieverbod. Financiële planners en adviseurs mogen hun kosten niet meer in de producten zelf versleutelen en mogen niet langer geld ontvangen van de aanbieders van die producten. Ze moeten zich per uur laten uitbetalen voor hun adviezen, de gedachte daarachter is dat ze alleen zo daadwerkelijk onafhankelijk kunnen zijn. Je betaalt nu als klant echt voor de dienst. Vroeger leek het dus goedkoper, maar kreeg je geen onafhankelijk advies en betaalde je de kosten bijvoorbeeld via de premies.
Lagere kosten
‘Het provisieverbod is een heel goede ontwikkeling geweest’, zegt Wassenaar. ‘We zien wel dat de consument nu nog minder van adviseurs gebruik maakt nu daar een prijskaartje aan hangt.’ Er treedt volgens hem een ‘verschraling’ van het advieslandschap op. Met zijn site zegt hij adviseurs en klanten weer bij elkaar te kunnen brengen. De klant doet via de website als het ware het voorwerk en als het nodig schakelt hij de adviseur in. Zelfwerkzaamheid door de consument in het aanleggen van het eigen online dossier resulteert volgens hem in lagere advieskosten – voor hypotheekadvies kunnen de kosten al gauw 30 tot 50 procent lager uitvallen. Groot voordeel is dat het dossier meegenomen kan worden naar een andere adviseur. ‘Bij een volgend advies, bijvoorbeeld over pensioen, zullen de kosten daardoor een stuk lager zijn.’
Verdienmodel
De consument blijft eigenaar van zijn data. Hoe het verdienmodel er uit ziet? ‘Er zijn drie pijlers. We geven een licentie op de software aan adviseurs. Ook verdienen we bij klanten aan premiumabonnementen en verdienen we aan de belkosten bij adviesgesprekken.’