De getallen zijn indrukwekkend: zes jaar na de oprichting telt de startup van David Karp 109 miljoen Tumblr-blogs met daarop 51 miljard berichten. Vandaag staat de teller alweer op tachtig miljoen nieuwe posts. Doordat Tumblr zo makkelijk is in het gebruik, er meteen aantrekkelijk uitziet en ook goed overweg kan met smartphones, lijkt het een prima middel om aandacht mee te vragen voor je business.
Wat is Tumblr?
Tumblr zit niet gebakken aan de 140 tekens van Twitter en stoort zich niet aan het keurslijf van Facebook. Het lijkt ideaal voor ondernemers die wel wat te melden hebben, maar geen zin om een utigebreid blog bij te houden. Het grote verschil met de blognetwerken van jaren geleden is dat Tumblr helemaal sociaal is: het volgen, liken en delen van blogs zit ingebakken. Bovendien is het een open plek op het web: anders dan bij Facebook is de deur open voor iedereen. Die combinatie van blog en open sociaal medium garandeert dat alle bijdragen ook daadwerkelijk aandacht krijgen. Sinds vorig jaar is quick blogging netwerk Tumblr er ook in het Nederlands.
Voor welke bedrijven werkt het goed?
Tumblr is vooral visueel gedreven, veel meer dan dat het om tekst draait. Let op dat voorvoegsel micro: bezoekers gaan er niet voor zitten, maar kliken lukraak langs aantrekkelijk visueel snoepgoed. Plaatjes, video’s, kreten; het ligt voor de hand dat (mode-)vormgevers (Bergdorf, Oscar de la Renta) media (Mashable, Hufpost) en grote merken (Heineken, IBM) het beste gebruik kunnen maken van de microbloggingdienst. Maar voor de allerkleinste ondernemingen lijkt het ook ideaal als goedkope manier om een online bestaan te beginnen met een eigen domeinnaam.
Wie bereik je ermee?
Goed nieuws of slecht? Tumblr is erg populair bij jonge mensen – reden waarom het bij de social mediarevolutie achterop geraakte Yahoo het kocht. Maar liefst 50 procent van de bezoekers is 25 jaar of jonger volgens metingen van Comscore. Bedenk dus dat de inhoud van je Tumblr niet te vlak mag zijn: je wil wel de aandacht trekken.
Hoe begin je?
Voorzichtig aan. Wie gewend is met WordPress of andere content management systemen te werken, zal even schrikken van de beperkingen van Tumblr. Maar na het aanmeldproces ben je zo aan de slag. Omdat een eenmaal aangemaakte Tumblr-site niet zo makkelijk valt te wissen, is het zaak om voordat je begint goed na te denken over de inhoud (is die aantrekkelijk, snappy en goed deelbaar?) en een naam. Die is in beginsel www.jouwbedrijf.tumblr.com. Tumblr geeft zelf handige tips voor beginners. Het uiterlijk is een kwestie van knippen en plakken met een reeks standaard thema’s, maar er zijn natuurlijk ook premium themes ofwel layouts te koop.
Onderhoud je Tumblr actief
Tumblr is net als andere social media: je moet er wel actief mee aan de slag blijven om er het beste uit te halen. Anderen volgen, liken en rebloggen (de Tumblr-term voor delen) is dus aanbevolen, al is het maar een paar minuten per dag. Een Instagram-foto uploaden is zo gepiept. En net als op Twitter biedt Tumblr een schat aan informatie over je potentiële klanten. Zoek dus naar posts over alles wat met je business te maken heeft en volg interessante personen en bedrijven.
Gebruik tags
Je wil, net als overal elders op internet, zo goed mogelijk gevonden worden. Op Tumblr zijn tags daarvoor een krachtig middel. Die steekwoorden zul je aan elke post moeten toevoegen. Dat lijkt een vervelend klusje, maar met de juiste termen vergroot je je bereik aanzienlijk.
Kijk de kunst af
Pardon: laat je inspireren. Genoeg spannende tumblr-blogs van individuen. Als het gaat om corporate blogs of marketing-Tumblrs is het in Nederland even zoeken. Maar kijk eens hoe Fokke de Jong met Suitsupply zijn pakken blogt. Of hoe Newsweek zichzelf probeert te vernieuwen. Artsen zonder Grenzen gebruikt Tumblr om awareness te kweken. Het Amsterdamse boekingskantoor Belmont is op Tumblr te vinden, net als zzp ‘er en organisatieadviseur Sietser.
Wordt Tumblr-expert
Beginners gebruiken Tumblr voor de lol. Ervaren marketeers gebruiken Google Analytics om bij te houden en te analyseren wie hun Tumblr-account bezoekt. Een andere interessante mogelijkheid voor experts is de mogelijkheid om je eigen domeinnaam te koppelen aan Tumblr. Ook een leuke: je kunt tijdelijke Tumblr-blogs gebruiken op een account. Ideaal voor events en andere zaken waarop je tijdelijk de aandacht wil vestigen.
Meer tips om social media zakelijk in te zetten? Bekijk de tips social media zakelijk inzetten op Ondernemer in Business, de praktische zustersite van Sprout.