Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo scoor je Facebook-likes

Hoe krijg je als bedrijf Nederlandse Facebookers zover dat ze je liken? Online media-bedrijf Clansman slechtte met kortingssite Uitmetkorting.nl deze week als eerste Nederlandse partij de grens van 100.000 Hollandse likes. Hoe ze dat voor elkaar kregen.

Honderdduizend Facebook-likes klinkt niet direct heel indrukwekkend, andere grote Nederlandse brands zoals Heineken lijken vele duizenden opgestoken duimen meer te hebben, maar daar zitten ook buitenlandse Facebookers bij, zo blijkt uit de statistieken van de site Facebookpro die deze getallen bijhoudt.

Nederlanders massaal over de streep trekken om een pagina te liken, vergt een stapje extra.

Op verzoek van adverteerders

Uitmetkorting.nl – een site met een uitgebreid overzicht van dagjes uit met korting in Nederland, België en Duitsland naar bijvoorbeeld pretparken en dierentuinen – richt zich sinds deze zomer op het vergroten van de populariteit op Facebook. Op verzoek van de adverteerders. Deze zomer begon Clansman met een wevingscampagne. “We wisten toen eigenlijk nog vrij weinig van de mogelijkheden van social media en Facebook voor online marketing”, zegt Vincent Heidinga, directeur van Clansman. “Inmiddels hebben we veel bijgeleerd.”

Responsecampagne

Clansman is op drie manieren aan de slag gegaan: Via de eigen sites zijn likes geworven door middel van nieuwsbriefregistraties en responsecampagnes via email. Op Facebook zelf is geadverteerd om Facebookers zo over te halen de Facebook-pagina Uitmetkorting.nl te liken. En ook op de site Uitmetkorting.nl zelf werden bezoekers natuurlijk verzocht de like-button aan te klikken. Het sociale effect hielp mee; Facebookers die content van de site deelden, leverden ook weer likes op.

Wat het oplevert

Met elke stap oogste de Facebookpagina gemiddeld rond de 30.000 likes. Ondertussen staat de teller op 101.298 likes. En dat is een interessante groep voor de adverteerders op de site van Uitmetkorting.nl. Heidinga: “Onze adverteerders proberen normaal gesproken grote groepen mensen te bereiken via tv, krant of abri’s. Maar dan betalen ze een hoop geld voor iets waarvan ze nog niet weten of het werkt. Nu kunnen ze deze groep specifiek benaderen met een leuke aanbieding.” De Facebook-fans van Uitmetkorting.nl krijgen zo dagelijks een bericht voorgeschoteld met speciaal aan hen gerichte kortingen. Dat levert iedere keer traffic op van duizenden bezoekers.

Snelle groei

Clansman timmert stevig aan de weg. Het snelgroeiende online mediabedrijf, gespecialiseerd in online campagnes is ook dit jaar weer genomineerd voor de Deloitte Technology Fast 50, de lijst van snelst groeiende technologiebedrijven. Vorig jaar eindigde het in deze verkiezing op de zevende plek. Toen met een omzet van 3,25 miljoen euro. In een jaar tijd groeide de omzet door naar 4 miljoen. Met een omzetgroei van 1827 procent over vijf jaar kreeg het bedrijf in 2009 bovendien een FD Gazellen award.      

Performance based

Het bedrijf werkt uitsluitend performance based. Dat wil zeggen dat de adverteerder alleen betaalt voor elke muisklik, inschrijving of lead die naar de adverteerder leidt, of voor elke keer dat daadwerkelijk een transactie wordt afgerond. De verdiensten variëren van 5 tot 20 procent van de omzet per transactie, tussen de 50 eurocent en een euro per registratie, en tussen de 15 en 50 cent per klik.

Affiliate marketing

Daarbij maakt Clansman ook gebruik van reclamecampagnes van affiliate marketeers als Zanox, Affilinet en Daisycon, intermediairs die het contact faciliteren tussen honderden adverteerders en affiliate sites zoals prijsvergelijk.nl. Op die manier heeft Clansman de beschikking over een netwerk van 2500 advertentiepartners. Ook het eigen emailbestand van de site met 500.000 leden wordt geëxploiteerd via affiliate marketing en eigen response campagnes waarvoor Clansman overigens weer performance based betalingen ontvangt.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bron: IAB Adspend

Heidinga: “Voor mij als website-eigenaar is het prettig dat een affiliate marketeer mij werk uit handen neemt. Het is voor ons nogal onhandig om met al die partijen afspraken te maken over tarieven, statiestieken en facturatie. Vergelijk het met de bakker die z’n ingrediënten niet inkoopt bij de fabriek, maar bij de groothandel. Die fabriek moet er niet aan denken om al die duizenden bakkers op bezoek te krijgen, daar is de groothandel voor.”

Lees ook:

Foto Vincent Heidinga: boertienfoto.nl