Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo gebruik je geloofwaardigheid als marketingtool

Reclame lijdt aan een imagoprobleem. Consumenten zijn jaren bedolven onder valse beloften en wollige verkooppraat. Daarom wantrouwen we de inhoud en mijden reclame. 'Zelfs reclamemakers gebruiken een add-blocker,' vertelt Paul Hillesum. 

Hillesum: “No more sugar coated bullshit, de klant wil het ‘echte’ verhaal horen.” Hij en Amber Franssen, oprichters van contentmarketingbureau Truman schreven het boek: True story telling, geloofwaardigheid als marketingtool. In eerste instantie voor zichzelf, als zoektocht naar geloofwaardige marketing. Nu zijn ze bezig met een missie: “Merken helpen met het vertellen van geloofwaardige merkverhalen.”

Op zoek naar ‘echt’

Wat Hillesum betreft, leven we in een tijd waarin een sausje of een vooropgezette valstrik, niet meer werken om te verkopen. “Na de jaren ’90, de tijd van woekerpolissen, is het nu een tijd waarin mensen opzoek zijn naar authenticiteit. Het echte verhaal telt.”

Als je contentmarketing goed doet, dan komen consumenten naar jou toe om jouw boodschap te horen in plaats van andersom. Tony’s Chocolonely doet dit bijvoorbeeld met een documentaire over het proces van maatschappelijke verantwoord ondernemen. Mensen kopen een kaartje om deze documentaire te zien, terwijl dit eigenlijk ook reclame is.

Bereik de consument

Als ondernemer wil je nog steeds een plekje in het hoofd van je klant. Je wilt dat ze jouw product uit het schap pakken. Maar consumenten laten zich niet zo makkelijk meer producten ‘aansmeren’. “Zelfs reclamemakers gebruiken tegenwoordig een add-blocker,” zegt Hillesum. “Consumenten mijden reclame omdat ze de inhoud niet vertrouwen.”

Hoe bereikt jouw verhaal wel de consument? Drie tips van Paul Hillesum over hoe je jouw verhaal kan in zetten als marketingtool.

1. Weet waarvoor je staat en doe wat je zegt.

Streef bepaalde waarden na en houd daar aan vast. Zorg dat je product en je idee in de basis kloppen en bouw vanuit daar verder aan een sterk merk.

2. Menselijk merk

Als ondernemer ben je geen opgepoetst godenbeeldje. De markt is dynamisch en allerlei dingen kunnen onverwachts misgaan. Wees daar niet bang voor, maar informeer klanten wanneer er een kink in de kabel komt. Je kunt streven naar een perfect verkoopproces maar dit is in de praktijk niet altijd haalbaar.

3. Vertel je verhaal

Een reclamespotje op televisie is voor MKB’ers vaak financieel onhaalbaar. Maar filmpjes worden beter bekeken dan reguliere advertenties, en in combinatie met sociale media hebben ze een relatief groot bereik. Een video op het internet is daarom de manier bij uitstek om als MKB’er je verhaal te vertellen in beeld en geluid.

In deze transparante wereld, waarin de consument via het internet toegang heeft tot allerhande informatie val je, met een slecht verhaal, snel door de mand. Dus Hillesum geeft als laatste tip: “Better be yourself.” 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Fotografie: Michiel Spijkers

Het boek True Story Telling is ondermeer te koop op Managementboek.nl