Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zes tips voor het aannemen van personeel

Kleine ondernemers die willen groeien, redden dat niet zonder personeel. Waar let u op bij het werven, hoe bereidt u het gesprek voor en waarop baseert u de keuze?

1. Hoe is de kandidaat bij u terechtgekomen?
De meest betrouwbare hulptroepen zijn uw kennissen, familie en vrienden. Zij kunnen inschatten of u met de persoon kan samenwerken, hem kan vertrouwen en of de kandidaat een aanwinst is voor uw bedrijf. Een andere methode die goed werkt is netwerven via bestaande medewerkers. 

2. Studie afgerond?
Bijna iedere CV wordt aangedikt en opgeleukt. en ook fraude met diploma’s komt steeds vaker voor. Twijfelt u aan de papieren van een kandidaat? Laat het diploma doorlichten. Bedrijven als Nuffic zijn hierin gespecialiseerd.

3. Kan de kandidaat uw taken overnemen?
Iedereen is vervangbaar. Ook u. Bovendien dreigen snelgroeiende ondernemers managers te worden. Kandidaten die deze managerstaken van u kunnen overnemen, zorgen voor meerwaarde.

4. Waarom verlaat de kandidaat zijn huidige baan?
Niet de vraag waar de sollicitant op zit te wachten, maar essentieel voor u. Want wat zoekt de kandidaat in een baan? En kunt u wel bieden wat hij in zijn huidige functie niet vindt? Bovendien dwingt u de sollicitant zijn motivatie te beargumenteren.

5. Wat weet de kandidaat van de concurrent?
Heeft de sollicitant in uw branche gewerkt? Probeer te achterhalen wat hij of zij weet van de concurrent. Het geeft u niet alleen inzicht over de kennis van de sollicitant, maar ook inzicht in uw positie in de markt.

6. Concurrentiebeding
Maak gebruik van het netwerk van de kandidaat. Kent hij of zij nog meer talenten binnen de branche? Controleer wel altijd of de kandidaat bij zijn huidige werkgever een concurrentiebeding heeft ondertekend.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Meer over personeel aannemen op Inc.com