The Style Junkies is een reviewsite voor de duurderde reisbestemmingen van de wereld. Strijbos bezoekt ongeveer twaalf keer per jaar een bestemming en beschrijft vervolgens welk type hippe hotels, stijlvolle restaurants, coole beachclubs die locatie te bieden heeft. Ze reisde eerst op geheel eigen initiatief, maar inmiddels zijn er ook accommodaties die haar vragen om op bezoek te komen, in ruil voor een gratis overnachting, een review en een link naar hun site. Strijbos: “Juist die combinatie van eigen mening en informatie maakt The Style Junkies uniek.”
Zadeh denkt dat de mening van Strijbos, die ook bestemmingen recenseert in de vrouwenmagazines Jackie en JFK, er erg toe doet: “Op reviewsites ken je de mensen helemaal niet. Je wilt een autoriteit waar je op kunt bouwen en vertrouwen dat ze weten waar jij als bezoeker naar op zoek bent. Ik en Myrthe reizen naar speciale off-road plekken, waar de gemiddelde reisgids en boekingsite je niet op zal wijzen.” Verder wijst hij op de strakke opmaak van de site: “Het schaalt op ieder format. Dus op desktop, laptop, Ipad, Iphone, Android en ongeacht schermgrootte en resolutie. Er zit zes maanden programmeren achter.”
Hoe is het idee voor deze site ontstaan?
Zadeh: “Na Binck Bank (Zadeh was daar directeur, red.) ben ik met Myrthe een jaar de wereld rondgereisd. En daarna kregen we zoveel vragen waar je nu echt moet zijn als je naar een bijzonder stylish hotel wilt gaan dat Myrthe een reis site wilde opzetten waarbij de site de autoriteit is.”
Strijbos: “Ik ben extreem bevoorrecht dat ik met Chris al mooie reizen kon maken en de meest speciale plekken op aarde heb kunnen bezoeken. Dit was voor mij een reden om die bijzondere ervaringen te gaan delen met anderen. Daarnaast gaf ik veel mensen al vaak tips en vond ik het leuk om voor mensen hun reis uit te stippelen. Ik heb zelf ook ervaren dat je soms uren en soms wel dagen of weken op internet kan speuren naar het juiste hotel of het lekkerste restaurant. Mensen hebben in deze maatschappij weinig tijd en daarom wil ik met The Style Junkies het mensen makkelijker maken en mensen een hoop ideeën bieden.”
Hoe lang bleef het vervolgens bij een idee?
Strijbos: “Ik liep al heel lang rond met het idee. Na mijn studie Small Business heb ik eerst cursussen gevolgd in Londen en heb ik een paar maanden een modemerk uit Bali, afkomstig van een Braziliaans designer, in Nederland verkocht. Dat deed ik door middel van homesales, waarbij ik zo’n 200 vriendinnen en relaties uitnodigde, die ook weer hun vriendinnen uitnodigden. In een feeststemming, met champagne erbij. Ik heb uiteindelijk vijf feestjes gehouden, waarbij ik voor zo’n 25000 euro aan kleding heb verkocht. Maar na een paar maanden kwam ik er achter dat ik iets anders wilde doen. Uiteindelijk ben ik sinds september 2011 fulltime aan de slag gegaan met The Style Junkies.”
Hoe is de website tot stand gekomen?
Strijbos: “Werkinhoudelijk was het bouwen van de site met achterliggende systemen de grootste en meest tijdrovende uitdaging. Dat kost gewoon heel veel tijd. Daarnaast – maar dat ligt meer in de privé sfeer – vooral dat andere mensen mij vroegen waarom ik niet bij een groot bedrijf ging werken. Waarom begin je een site? Er zijn toch al veel reissites? Daar moest ik mij toch echt wel overheen zetten omdat niet iedereen even enthousiast was. Dat is nu wel anders nu het staat. Daarnaast dat je natuurlijk alles alleen moet doen, maar gelukkig heb ik wel een lieve, ondernemende vriend die me goed kan helpen.”
Hoe is de taakverdeling?
Zadeh: “Ik zorg ervoor dat Myrthe zich kan richten op het recenseren van de bestemmingen. Aan de achterkant regel ik de fiscaliteiten, de boekhouding en de ontwikkeling van de site. Het design en de development is opgeleverd door een freelancer, verder is het fundament van The Style Junkies-website ontwikkeld door mijn team bij Ohpen. De foto’s worden gemaakt door pr-bureaus. Ik neem de sales op me, door contact te leggen met eventuele affiliate partners. Ik ben blij dat ik ook de geldschieter ben, want vaak is dat de reden dat een startup problemen heeft om het daadwerkelijk te halen.”
Hoe zit het precies met het verdienmodel?
Zadeh: “Het verdienmodel is dat we genoeg bezoekers trekken en dat een hotel of restaurant een bedrag per click betaalt als een bezoeker doorklikt. Maar het is volledig onafhankelijk, want als een hotel niet wilt betalen en Myrthe vindt dat het erop hoort, dan komt hij er gewoon op. Uiteindelijk, als we genoeg verkeer trekken, kan het zo zijn dat we een bookingstool op onze site plaatsen, afkomstig van bijvoorbeeld Booking.com of Hotels.com. Of we streven het model van Tripadvisor of Zoover na, waarbij we verwijzen naar een pagina waar meteen geboekt kan worden.”
Wat voor resultaten heb je tot nu toe behaald?
Strijbos: “Momenteel wordt er nog geen verdienmodel ingezet, dus er zijn nog geen financiële resultaten. Als ik naar andere zaken kijk, vind ik het een resultaat dat veel mensen mijn adviezen zijn gaan opvolgen en terugkeren naar de site als ze weer op vakantie willen aan. Ik krijg ook veel mailtjes van mensen die mij bedanken voor de tips en dat is wel heel leuk! Vorige maand heb ik de piek bereikt met 20.000 unieke mensen die de site bezocht hebben en gemiddeld ruim 5 minuten op de site bleven.”
Wat voor ambities heb je voor 2013?
Strijbos: “Ik wil dat er meer dan 100.000 unieke bezoekers per maand de site bezoeken. Dat doen we door extra schrijvers aan te trekken, die over specifieke reissegmenten recenseren. Daarnaast promoten we onszelf via social media, seo en zorgen aangesloten hotels voor linkjes naar onze site. Verder hebben we plannen voor het produceren van een iPad-app, met niet alleen informatie over hotspots maar ook een bijgevoegde cityguide.”
Zadeh: “Inmiddels beginnen we een bezoekersaantal te krijgen waar wat omzet mee te maken is. Ik ben met een aantal boekingssites in gesprek, maar die gesprekken bevinden zich nog in een vroege fase. Omzet is eigenlijk nu niet belangrijk, de focus ligt echt op het krijgen van zoveel mogelijk bezoekers. Over vijf jaar hoop ik in ieder geval dat we 500.000 à 1 miljoen bezoekers per maand ontvangen. We willen net zo populair worden als sites als The Coolhunter en Mr and Mrs Smith, die we toch een beetje als onze concurrenten beschouwen. “
Wat wordt de volgende vakantie?
Strijbos: “Binnenkort gaan we drie weken naar Thailand, en daarna gaan we in ieder geval naar de sneeuw.”