“Wij hebben de snelheid en de creativiteit om een product op de markt te zetten. Voor al het andere schakelen we specialisten uit ons netwerk in. Soms is dat een strategische partnership zoals met KPN, soms schakelen we een klein ontwerpbureau in of een specialist zoals slotenbedrijf Nemef.”.
Ook de aandeelhouders (onder andere. Roel Pieper, Haagveste en Shell) beschouwt directeur Siete Hamminga als samenwerkingspartners. “We spreken regelmatig met hen en zo ontstaan soms ideeën.”
Waleli (‘kolibrie’ in het Cherokees) ziet zich als een kleine snelle wendbare vogel opstijgen van een vliegdekschip. ,,Dat beeld gebruik ik om onze strategie uit te leggen”, vertelt Hamminga. “Wij hebben de creativiteit om ideeën in korte tijd om te zetten in werkende producten. Om die uiteindelijk succesvol aan de man te brengen, missen wij de strategische slagkracht die grote partijen als KPN en Siemens wel hebben. Dan moet je dus daarmee gaan samenwerken.”
Sinds begin 2002 bedenkt en ontwikkelt Waleli (13 medewerkers) concrete draadloze toepassingen. De bekendste daarvan is de GSM-deurbel. Een simpel kastje bij de voordeur zorgt ervoor dat de bezoeker die aanbelt, wordt doorverbonden met je mobieltje. Door een pincode in te toetsen kun je diegene binnen laten. In sommige nieuwbouwhuizen is de GSM-deurbel al ingebouwd.
Het idee voor de deurbel kwam van Siete en zijn broer. Daarna is voor de productie en exploitatie samengewerkt met Siemens, ontwikkelaar Chess en slotenbedrijf Nemef. Die partnerships zijn erg belangrijk. Waleli wil midden in een netwerk van specialisten staan.