Als er iets is dat alle ondernemers gemeen hebben, dan is het wel de wens om te groeien. Je start jouw onderneming voor een reden en dat is het oplossen van een probleem voor anderen. Bij groei gaat het vaak niet om meer geld verdienen of status verkrijgen, maar om meer mensen helpen. Een expert op het gebied van groeien en succesvol ondernemerschap – uit eigen ervaring en door het coachen van anderen – is Tony Robbins.
Succesvol ondernemerschap, hoe bereik je dat?
Waar Tony Robbins altijd duidelijk over is, is dat er maar één persoon is die succesvol ondernemerschap in de weg staat: dat ben jij. Deze boodschap is confronterend, maar essentieel om een volgende stap te maken.
Het is ook niet voor niets dat Robbins vooral bekend staat om zijn legendarische ‘breakthroughs’. Dat zijn de momenten dat je in de zaal zit bij een seminar van Robbins en het kwartje valt. Je beseft je ineens dat het ook anders kan en dat je het vanaf dat moment ook anders gaat doen. Magisch. Maar waar begin je?
Dat is de grote vraag natuurlijk. Wat kun je doen om net zo’n succesvol ondernemer te worden als Tony Robbins en de ondernemers die hij coacht? De methode van Tony Robbins om jouw onderneming succesvol te laten groeien heet ‘Business Mastery‘ en deze methode bereid je voor op succesvol ondernemerschap voor de lange termijn.
Er zijn 7 gebieden die je onder de knie moet krijgen, dit is gebied #4:
#4 Zorg dat jouw sales systemen optimaal werken
Gebied #3 ging over marketing, dat zorgt ervoor dat de klanten naar je toe komen. Maar sales is uiteindelijk pas waarvoor je betaald krijgt, belangrijk dus! Als je als ondernemers wilt groeien, is het uitermate belangrijk dat je de klanten die naar je toekomen ook daadwerkelijk binnenhaalt en dat ze een product of dienst afnemen. En daarvoor moeten jouw sales systemen tip top ingericht zijn. Robbins komt met vijf strategieën die je zult moeten toepassen om ervoor te zorgen je succesvol bent in sales:
Strategie 1: selecteer jouw partners uiterst zorgvuldig
De kwaliteit van jouw product of dienst is de optelsom van de kwaliteit van alle partners waarmee je samenwerkt. Kies dus voor de allerbeste samenwerkingspartners, mensen die hun werk met passie doen en die graag willen bijdragen aan jouw product of dienst. Deze partners moeten beschikken over een onfeilbaar arbeidsethos en zelf goede relaties onderhouden met hun eigen klanten. Neem geen genoegen met minder, ga voor de hoogste standaard.
Strategie 2: evalueer en verbeter het trainingsprogramma
Ook al heb je de beste – meest ervaren – mensen gevonden die sales voor je doen, je ontkomt er niet aan dat er een goed trainingsprogramma moet zijn. Jouw product of dienst is namelijk totaal anders dan anderen, dus ze moeten de kunst bijgebracht worden in het effectief verkopen van jouw verhaal.
Strategie 3: formuleer heldere doelen en doelstellingen
Om iedereen scherp te houden, moet je constant in gesprek blijven over hoe het samenwerken verloopt. Dat geldt zowel voor de externe partners als voor het interne sales team. Zorg ervoor dat je alle aspecten van deze samenwerkingen (van het grote plaatje tot de kleinste details) goed vastlegt:
- Waaraan meet je succes?
- Wat zijn hun verwachtingen van jou?
- Wat zijn jouw verwachtingen van hen?
Strategie 4: blijf altijd de performance meten
Waar mensen samenwerken, ontstaat per definitie verwarring en miscommunicatie. Zo werkt het nu eenmaal. Beperkt jouw onderneming (en sales) zich niet tot de nederlandse grenzen? Dan loop je helemaal een groot risico.
Als je wilt dat jouw sales kanalen goed blijven functioneren, zul je een aantal Key Performance Indicators (KPI’s) moeten identificeren waaraan je blijft meten hoe het gaat. Zorg dat je de KPI’s consequent blijft meten en ze niet uit het oog verliest!
Strategie 5: zie in wanneer het tijd is om los te laten
Soms kun je alles doen wat je kunt bedenken en levert het gewoon niet genoeg op. Heb je een partner die zelfs na goede training en met heldere doelstellingen niet genoeg oplevert? Vraag je dan af of je wel genoeg tussentijds hebt geëvalueerd? Zitten jullie doelen en doelstellingen wel echt op dezelfde golflengte? Als dit niet zo is en het gaat hier om een blijvend andere visie, dan is het misschien tijd om de relatie te verbreken.
Wanneer ieder hun eigen weg gaat, ontstaat er weer ruimte voor nieuwe kansen (aan beide zijden).
Wil je groeien? Zowel met jouw onderneming als jijzelf als ondernemer? Dan ben je bij de Business Mastery opleiding van Tony Robbins aan het goede adres. In juni 2020 komt deze wereldberoemde spreker naar Amsterdam. Bereid je voor op zijn beroemde ‘breakthroughs’ en weet dat je aan het einde van deze opleiding een ander persoon bent. Klaar voor deze volgende stap?
Tony Robbins: Business Mastery
Lees ook in deze reeks:
- Tony Robbins: de 7 gebieden voor succesvol ondernemerschap
- Tony Robbins’ les #1: ‘Creëer een business map’
- Tony Robbins’ les #2: ‘Constant en strategisch innoveren’
- Tony Robbins’ les #3: ‘Zet de allerbeste marketing in werking’
- Tony Robbins’ les #5: ‘Vergeet de financiële en juridische analyse niet!’
- Tony Robbins’ les #6: ‘Optimaliseer en maximaliseer je business’
- Tony Robbins’ les #7: ‘Creëer waarde voor jouw klanten’