In Zweden gebruiken bodybuilders na een zware training voedingssupplementen die gebaseerd zijn op gerst. Want natuurlijke koolhydraten worden sneller in het lichaam opgenomen dan de suikers in veel andere sportdrankjes. Dat zorgt niet alleen voor een sneller herstel, maar ook voor een efficiëntere opname in het lichaam. Bovendien heeft gerst geen nadelig effect op de bloedsuikerspiegel. Al met al een waardevol product voor iedereen die gezond wil sporten.
Ger Kamstra (37) uit Nieuw Vennep zag potentie in het product en sloot een contract met het Zweedse Swecarb om de ingrediënten in de rest van Europa aan de man te brengen. Want voor gezonde voeding, dacht Kamstra, groeit de markt in razend tempo. In de eerste maanden richt Kamstra zich vooral op de sportwereld. Daarna wordt de hele gezondheidssector benaderd. Niet alleen topsporters, maar ook diëtisten, tandartsen en fysiotherapeuten moeten enthousiast worden over de suikervrije voeding.
Niet vreemd dus, dat Vitaa de lat hoog legt. Elke week moeten er 320.000 zakjes Vitargo het bedrijf verlaten. Dat betekent één grote vrachtwagen vol. Waar Vitaa zich nu nog beperkt tot de Benelux, moeten de natuurlijke voedingsupplementen binnen een jaar ook in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk op de markt zijn.
Ook het groeiplan loopt over van enthousiasme. Met een simpel rekensommetje stelt Kamstra de beoogde omzet vast. Bij een gemiddelde prijs van 2,50 per sachet moet deze na vijf jaar op de 3,.1 miljoen euro liggen. Voor de ontwikkeling van nieuwe sportdrankjes, energybars en eventueel een libido verhogend product moet er flink geïnvesteerd worden. En voor deze productontwikkeling en het marketingplan is nog 225.000 euro nodig.
Zweden en Polen
Hoe krijgt Kamstra die vrachtwagen gevuld? De grote kracht ligt volgens de starter bij de distributiekanalen. Een contract met MDY Sportnutrition is al binnen. Deze leverancier is actief in de Benelux en levert aan grote sportbedrijven, waaronder Ajax. Een partnerschap waar Kamstra op kan vertrouwen. Want zelf pioniert de ondernemer liever in het buitenland. In Polen vinden al gesprekken plaats voor een promotieplan via fysiotherapeuten.
Aan internationale verkoopambitie dus geen gebrek. De zwakke plek van Vitaa zit hem in het contract met de Zweedse producent. Tot 2010 kan Vitaa zeker zijn van het partnerschap met Swecarb. Daarna zou dat in gevaar kunnen komen. En dat is waarom de productontwikkeling van Kamstra grote successen moet boeken, zodat de Zweden over drie jaar niet meer zonder Vitaa verder kunnen.
Bart Verweij
New business deskundige
Vitaa brengt trainings- en voedingssupplementen en dieetproducten aan de mens, in de vorm van repen, breakers en poedertjes waarbij de suikers zijn vervangen door lichaamseigen koolhydraten uit zetmeel en gerst. Geheid een hit dus, in een land waar iedereen boven de 6 en onder de 95 bezig is met fitnessen en lijnen. Dit is al met al een buitenkans, de buit hoeft alleen nog maar binnengevaren te worden. Het lijkt alsof de heren oprichters dat ook beseffen en alleen nog maar aan het oefenen zijn om als Dagobert Duck van de duikplank in het bad met gouden munten te springen. Het businessplan is daarvan de dupe. Het meest opvallende aan dit businessplan is, dat het geen plan is. Hoe ze er een succes van gaan maken staat nergens.
Er wordt gepraat in statements en algemeenheden ‘Met de juiste partners’, ‘win-win-situaties creëren’, ‘efficiënte en effectieve deelname aan zakelijke netwerken’. Ja, maar hoe dan? Verder wordt in klassieke valkuilen gestapt: modelletjespush (gebruik van swot en positioneringsmatrix louter for the sake of the model en het ikke-perspectief) en schrijven vanuit het eigen kennisniveau, wat veel onbegrijpelijkheden in het plan oplevert. Er is dus nog veel te vertimmeren aan dit plan. Zeker voor die benodigde additionele kapitaalinjectie van 225.000 euro. Kom op, van die duikplank af! En ga een plan maken!