Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Pitch: Boterhammenservice van Lunch4kids

Elke maand beoordeelt Sprout een startende onderneming. Deze keer The Lunchbox Company uit Den Haag, dat schoolgaande kinderen verantwoorde wil laten lunchen.

Gezonde voeding is hot anno 2006. Topkok Jamie Oliver heeft de Britse schoolkantines ermee terugveroverd op de fastfoodindustrie. Dat willen de oprichters van Lunch4Kids, Petra Teeuwen (34) en Peter Veldhuizen (28), ook. Ze zegden hun goedbetaalde baan bij incassobureau Intrum Justitia op om een verantwoord lunchpakket voor lagere scholieren op de markt te brengen.
Teeuwen en Veldhuizen, met een verleden in respectievelijk marketing en bedrijfsmanagement, spelen in op een paar maatschappelijke trends. Steeds meer gezinnen bestaan uit tweeverdieners die minder tijd hebben om hun kinderen een gezonde lunch voor te schotelen. Ook neemt de vetzucht al op jonge leeftijd. Geen appel, maar een Mars, is het standaard tussendoortje geworden.
Daartegen moet iets te vinden zijn, dacht het zakenduo. Hun wapen is een kleurrijk, kartonnen doosje, gevuld met gezonde lunchartikelen, dat elke dag voor lunchtijd bij scholen wordt bezorgd. De pakketten kunnen worden aangepast aan speciale dieetwensen (glutenvrij, halal). Daarnaast moet de doos een aantrekkelijke gadget worden voor kinderen, met stripfiguren op de zijkant. Elke ouder kan via internet het lunchpakket van zijn kind samenstellen.
Vanzelfsprekend ziet The Lunchbox Company de scholen en ouders van de 1,5 miljoen schoolgaande kinderen als doelgroep. Met een uitgekiend marketingproces willen Teeuwen en Veldhuizen hun markt veroveren. Om alles betaalbaar te houden – een lunchpakketje kost maximaal 2,75 euro per dag – wisten de twee een aantal prominente A-merk leveranciers te overtuigen. Partijen als Bolletje, LU, Danone, en Campina hebben toegezegd om aan Lunch4kids te leveren. Volgens Teeuwen omdat ze gezonde voeding willen stimuleren, maar ook om bij de jonge consumenten merkentrouw te kweken. Belangrijkste partner is Kruidenier Foodservices, dat een 50-procentsbelang in the Lunch Box Company heeft genomen. Het logistiek netwerk van het bedrijf staat nu tot de beschikking van de Haagse start-up.
The Lunch Box Company mikt in 2006 op een omzet van 1,1 miljoen, in 2007 moet die al gegroeid zijn tot 4,3 miljoen. Behoorlijk ambitieus. Maar goed, Jamie Oliver is ook onderaan begonnen.

Nils de Witte, start up-deskundige

Tja, zo kan het ook. Zelden zo’n professioneel plan gezien. Goed verwoord, goed onderbouwd en goed verzorgd. Helemaal glad. Toch kreeg ik niet het gevoel dat hier ondernemers aan het werk waren. De uitstraling was te corporate. En de uitdagingen in financiële, logistieke en administratieve zin zijn enorm. ‘Iedereen’ vindt het een goed idee. Maar waarom is er nog nooit iemand aan begonnen? Eendachtig het aloude gezegde Is er geen concurrentie, dan is er ook geen markt (Brian Wood), was ik meteen op mijn hoede.
Als je twijfelt, moet je bellen. Wat blijkt: we hebben hier te maken met een perfect voorbeeld van de nieuwe ondernemer, mensen die optimaal gebruik maken van het eigen talent en makkelijk allianties aangaan. In dit geval zelfs met een groot aantal ‘gevestigde bedrijven’, die dermate enthousiast zijn dat ze zonder gêne hun kennis, contacten en (productie)middelen in de strijd gooien om deze zaak van de grond te krijgen. Eerst delen, dan vermenigvuldigen.

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Conclusie

Waarom krijgt The Lunchbox Company dit voor elkaar? A: de bedrijven zijn er aan toe. Het is veel leuker om te ‘helpen’ dan om te vragen: wat hebben we er aan?. B: de ondernemers beschikken over bijzondere communicatieve talenten. Ze spreken partners en klanten aan in hun eigen taal. Erg bijzonder en leuk om te ervaren. Ik word er blij van.