In Frankrijk, Spanje en vanaf vandaag ook België bellen ze er al mee: de Bic Phone. Jawel, van de Franse fabrikant van balpennen, aanstekers en scheermesjes. Wegwerp dus? Nee benadrukt een woordvoerder. Dat geldt niet voor het mobieltje. De Bic is op te laden en op te waarderen. Een ordinaire prepaid dan? Niet helemaal. Het toestel kost 39,95 euro. Eenmaal uit de plastic verpakking kan meteen gebeld worden. Het apparaat is opgeladen, gekoppeld aan een telefoonnummer, de simkaart geactiveerd en er zit voor 19 euro aan beltegoed op, wat staat voor een uur bellen. Eenvoud is het sleutelwoord. Functies: bellen, sms’en en er zit een radiootje en een usb-aansluiting op. Meer niet.
Uitpakken en bellen
Dus wel een soort prepaid, maar een stapje laagdrempeliger, qua gebruik, aanschafmogelijkheid en met het 100 procent ready to go-principe. Volgens de woordvoerder scoort het apparaat flink in Frankrijk en Spanje. Verkoopcijfers heeft hij niet paraat, maar het toestel valt met name in de smaak bij ouderen die een zo simpel mogelijk apparaat willen, en ouders die voor hun kinderen een mobieltje paraat willen hebben. Daarnaast is het voor veel mensen vooral een tweede toestel. Als noodoplossing voor wie dringend moet bellen. Maar ook voor wie bijvoorbeeld iets te koop heeft staan en geen telefoontjes op zijn privénummer wil ontvangen, naar het strand gaat en niet zijn dure toestel wil meenemen, of een vervangend exemplaar nodig heeft bij een kapot mobieltje.
Wegwerptoestel
Naast de Bic Phone bestaat in dezelfde sfeer ook het wegwerptoestel van het Amerikaanse Hop-on. Naar verluidt ontstaan omdat de bedenker na een abrupt onderbroken telefoongesprek de neiging had om het ding uit het raam te keilen. Beide toestellen zijn in 2008 geïntroduceerd. De Hop-on in de Verenigde Staten, de Bic Phone eerst in Frankrijk, een jaar later in Spanje en nu dus in België.
Het wegwerptoestel heeft inmiddels ook Groot Brittannië bereikt en is daar flink populair. Voor 19 pond (21 euro) was de zogenoemde VX1i Part Phone de verkooptopper van december in supermarktketen Tesco. Ruim 10.000 exemplaren gingen in een maand tijd over de toonbank. Doelgroep: uitgaanspubliek. Uit Brits onderzoek blijkt dat acht op de tien vrouwen liever het nachtleven induikt zonder handtas en dat zeven op de tien hun dure smartphone niet graag in de zak van hun jeans stopt, uit angst het toestel te beschadigen of te verliezen.
Naar Nederland?
Markt lijkt er dus wel te zijn voor de eenvoudige tegenhanger van de smartphone. Bic neemt echter de tijd om zijn toestel in verschillende landen te lanceren. Elk jaar komt er een Europees land bij en in die lijn gaan we door, zegt de woordvoerder. Wanneer het toestel in Nederland komt kan hij niet zeggen. “Dat hangt af van de mogelijke provider. Het is voor ons niet gewoon een product lanceren, we doen het telkens in samenwerking met een lokale partij, dat vergt meer tijd.” Wie het toestel in het buitenland koopt, kan er wel in Nederland mee bellen.
Bic-applicatie
Voor degenen die hun smartphones gewoon meenemen tijdens het stappen, heeft Bic nog een leuk foefje bedacht. Met name gericht op concertbezoekers. Die kunnen een applicatie downloaden waarmee een brandende aansteker in beeld verschijnt: om tijdens de gevoelige nummers mee boven hun hoofd te wuiven. Ook handig voor niet-rokers.
Lees ook Via een app klanten stelen en Hoger scoren in Google Mobile.