Kaospilots is een opleiding ondernemerschap die in Denemarken al vijftien jaar succes heeft met het bijbrengen van ondernemersvaardigheden aan jongeren. In maart gaat de Kaospilots in Nederland van start.
De opleiding heeft een creatieve inslag. Een vijfkoppig team van docenten richt zich op de student die niet goed op de hogeschool of universiteit tot zijn recht komt en wil ondernemen. Koot: “We mikken op de constructieve outsider, de jongere die zijn nek durft uit te steken, zelfstandig aan de slag kan en die naar de maatschappij kijkt met de blik dat het anders kan.”
Koot signaleert in het huidige ondernemerschapsonderwijs een gebrek aan persoonlijke benadering van de student. Koot: “Wij denken dat we een veel sterkere opleiding kunnen bieden als je je richt op de sterkte en passie van een student.”
Het docententeam lijkt klein, maar Koot wil dit uitbreiden door het uitnodigen van gastdocenten – veelal jonge ondernemers. Ook hoopt Koot mensen van Nijenrode te betrekken.
Zoekende
Een student die zich heeft aangemeld voor Kaospilots is Wieke van Dijken (28). Nu is ze nog consultant in leiderschapsontwikkeling, maar ze wil zich meer in het ondernemerschap verdiepen. Een reguliere ondernemerschapsstudie is voor haar geen optie meer. “Ik ben al afgestudeerd in Cultuur en Organisatiemanagement. Je kunt weer boeken uit je hoofd gaan leren of je kunt uitvinden waar je passie ligt.”
Maar waarom dan voor Kaospilots kiezen? “Ik ben nog zoekende, ik heb wel ideeën, maar weet nog niet hoe ik deze moet concretiseren. Kaospilots helpt daarbij.”
Concurrentie
Roy Thurik, hoogleraar Ondernemerschap aan onder andere de Erasmus Universiteit Rotterdam is positief over het nieuwe initiatief. “Ik ben voor diversiteit in opleidingen. Ik denk dat er in Europa ruimte is voor meer onderwijs op het gebied van ondernemerschap.”
Dat Kaospilots zich op een markt begeeft die voor kort alleen door universiteiten en hogescholen werd bezet baart Thurik niet direct zorgen.
“Ik zie het absoluut als concurrentie, maar dat is juist goed, het brengt de markt in beweging.”
Is ondernemerschap binnen het Nederlandse onderwijs bezig aan een opmars? Thurik: “Zeker, docenten vechten er nu voor om het woord entrepreneurship in de naam van hun opleiding te krijgen. Vroeger waren we er een beetje bang van. Toen dachten we van, ‘hoort dat wel bij ons academische vak thuis?'”
Is ondernemerschap in de collegezaal dan echt geprofessionaliseerd?
“Ja, de tijd dat alleen de doorsnee Amerikaanse businessschool ondernemerschap doceerde, maar eigenlijk een cursusje ondernemingsplan schrijven gaf, is voorbij.”