Hoe kwam je op het idee?
“Nadat ik mijn vorig bedrijf Tribal Internet Projects aan Viacom verkocht, zijn we in 2008 met alle medewerkers op safari gegaan in Tanzania. Tijdens de oriëntatiefase naar de mogelijkheden voor safarireizen in Afrika kon ik veel informatie op internet vinden. Maar die informatie is verspreid over meerdere websites en sommige informatie is zelfs helemaal niet te vinden.
Het belangrijkste dat ik tijdens de online oriëntatie miste, was een website waar ik het aanbod van safarireisbureau’s kon vergelijken. Daarbij zijn er wel beoordelingen over safari-accommodaties te vinden, maar nauwelijks over parken of zelfs landen als safaribestemmingen. Het oriëntatieproces, vanaf het moment dat je besluit op safari te gaan tot het moment waarop je een aanbieding hebt gevonden die je wil boeken, is een lange en tijdrovende weg.”
Hoe heb je het vervolgens vorm gegeven?
“Een jaar na de verkoop van Tribal Internet Projects heb ik met mijn compagnons de rest van de Tribal Group (in 2006 geportretteerd in Sprout, red.) verkocht. Ik ben daarna met mijn vrouw en ons destijds pasgeboren dochters op een lange vakantie gegaan in Azië. Toen ik terug kwam en geen bedrijf meer had, begon ik mij al snel te vervelen. Het ‘safari idee’ had ik nog in mijn hoofd en heb toen besloten wat voorzichtige stapjes te zetten om te kijken of ik met het project wilde beginnen. Ik ging eerst op zoek naar een goede domeinnaam die ik kon overnemen, heb daarna het logo laten ontwerpen en een eerste opzet voor de homepage. Ik heb vervolgens de structuur voor de website uitgewerkt en naarmate alles wat meer vorm begon te krijgen werd ik steeds enthousiaster en besloot ik te starten met het project. Ik heb een kantoortje gehuurd en twee trouwe webdevelopers uit mijn oude team gevraagd om met mij dit nieuwe avontuur aan te gaan. Eind dit jaar of begin volgend jaar verwacht ik live te kunnen gaan.
“Naast internetprofessionals heb ik er ook safari experts bij betrokken. Toen we net begonnen had ik nog geen connecties in de safaribranche. Inmiddels werk ik met alle grote reisgidsauteurs van onder andere Lonely Planet, Rough Guide, Fodor’s, Bradt, Insight Guides en Footprint. En ben ik een samenwerking aangegaan met bekende wildlife photographers als Michael Poliza, Ariadne van Zandbergen en Heinrich van den Berg. Dit team maakt de content voor alle landen en parken die we op de site behandelen. De belangrijkste tools voor het project hebben we zelf ontwikkeld.”
Welk verdienmodel wil je optuigen?
“Reisbureaus gaan ons een bedrag betalen per aanvraag. Een aanvraag vindt plaats wanneer een consument via een formulier op onze website aangeeft de aangeboden reis te willen boeken. Het verdienmodel is een lastig vraagstuk in dit project en we weten ook nog niet of dit het definitieve verdienmodel blijft. In tegenstelling tot vele andere gebieden in de reiswereld liggen safarireizen niet als pakketjes klaar om te verkopen. Pas nadat een klant aangeeft interesse te hebben op safari te gaan, wordt er gekeken of de accommodaties geboekt kunnen worden, voor welke datums de vlucht geboekt kan worden. In de meeste gevallen is er ruimte voor wat maatwerk op basis van de wensen van de klant. Als safarireizen wel als pakketjes klaar zouden liggen, zouden ze direct op de site geboekt kunnen worden waarbij wij een commissie zouden rekenen. Dit is ook de manier hoe safarireisbureaus het liefste werken. Maar het maximale wat wij kunnen doen is een aanvraag genereren en om die reden hebben we het verdienmodel daar op gebasseerd.”
Welke resultaten heb je tot nu toe geboekt?
“Al zeventig safarireisbureas hebben aangegeven hun reizen te willen aanbieden op SafariBookings. We hebben ook reeds 2,500 gebruikersbeoordelingen over de landen en parken als safaribestemming. Ondanks dat de site nog niet live is, zijn we in 2010 al begonnen om op websites als Flickr en Youtube mensen te zoeken die op safari zijn gegaan. Daarna hebben we hen gevraagd om, tegen beloning van een kadobon, een beoordeling te schrijven. Bijna alle grote reisgidsauteurs zitten in het ‘SafariBookings Expert Panel’ en schreven al meer dan 700 ‘expertbeoordelingen’. Van de zo’n 1000 webpagina’s die we maken over parken en landen is ruim tweederde klaar. Voor de 8 landen die we behandelen hebben we een video laten maken met de bekende Amerikaanse voice-over Alan Sklar De video’s zijn al te bekijken op SafariBookings.com als preview van wat de site dadelijk gaat brengen. We hebben in het totaal licenties gekocht voor zo’n 4000 fotos. Hierdoor kunnen we een volwaardige gallerij aan fotos laten zien van alle landen en de meeste parken. Er ligt een gedegen promotieplan klaar om SafariBookings in de aankomende twee à drie jaar groot te maken. En ik ben een stuk armer.”
Naar wat voor resultaten streef je in je eerste volle boekjaar?
“Ik verwacht het eerste jaar nog niet heel veel websitebezoek. Ondanks dat het een enorm project is, met dito investeringen, starten we gewoon met 0 bezoekers zodra we live gaan. Ik hoop in 2013 een groei in websitebezoek te genereren waardoor we zo’n 3.000 tot 30.000 bezoekers per maand zullen generen en zo’n 30 tot 300 aanvragen voor de reisbureaus. Als meerjarendoelstelling hopen we op 300.000 bezoekers en 3000 aanvragen per maand.”
Alexander Ribbink van Prime Ventures over Safaribookings“Safaribookings is een klassiek internet bedrijf: het aggregeert, schept orde in een onoverzichtelijke markt waar zelfs de professionele klant – de reisbureaus – geen makkelijk overzicht biedt. Het bouwt met behulp van gebruikers en experts aan een permanente informatievoorsprong. dat zit qua onderliggende businessprincipes dus wel goed. Het is verbazingwekkend dat een vergelijkbare website niet al zou bestaan, maar een korte en oppervlakkige zoektocht naar directe concurrenten levert inderdaad niets op.” “Het geld moet verdiend gaan worden met lead generation. Dat is wel een high ticket item: er is toch al snel sprake van een bedrag per reis van duizenden euros. Het zal de reisbureaus heel wat waard zijn om een geïnteresseerde en gekwalificeerde klant binnen te halen. En omdat de markt meteen internationaal wordt gedefinieerd – niet in het Nederlands, maar in het Engels wordt alles gesteld – zal het aan de omvang niet liggen.” “Terecht wordt er opgemerkt dat reisbureaus bij dit soort reizen nog een hele belangrijke rol als adviseur, organisator en begeleider hebben. Safari’s zijn toch vaak once-in-a-lifetime-duur-dus-het-moet-goed-zijn vakanties. Maar als Safaribookings de eigenlijke consument van safari’s, de reiziger, inderdaad mettertijd kan verleiden zelf zijn eigen reis samen te stellen en te kopen is het bedrijf spekkoper. “Een kanttekening: over het marketingpkan komen we nog niet veel te weten. Lead generation kan een dure hobby zijn. De website is nog niet live en dus is mijn commentaar nog wat theoretisch en in het luchtledige geschreven, maar als alles gaat zoals gepland dan kan dit een sterk bedrijf worden.” |