Robben is wat bleek weggetrokken wanneer Sprout hem spreekt. De ondernemer kampt met een flinke jetlag, hij is nét terug van een handelsmissie naar Vancouver. Robben: “Ik heb nog nooit zoveel inspirerende mensen in zo’n korte tijd ontmoet.” Prachtig natuurlijk, maar levert zo’n snoepreisje ook nog concrete handel op? “Zeker, we mogen een aantal offertes opmaken en er zijn interessante ideeën ontstaan.”
In maart 2006 startten ondernemers Bart Robben en Erwin Wullems Memoria Media, een bedrijf dat zich specialiseert in media voor de uitvaartbranche. Corebusiness: een systeem waarmee uitvaarten op afstand worden gefilmd en live gestreamd voor familieleden die niet aanwezig kunnen zijn.
Uitvaartbranche
Het duurde even, maar inmiddels draait de onderneming breakeven en groeit de omzet gestaag verder. Het registratiesysteem van Memoria Media staat inmiddels geïnstalleerd op zes locaties. Met drie diensten op een dag, waarvoor de consument 250 euro betaalt, wordt voldoende omzet gedraaid. Maar: “De curve kan inderdaad omhoog. Het afgelopen half jaar hebben we ingezet op onze huidige klanten om het gebruik van onze systemen te intensiveren. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen, de omzet per locatie is met dertig procent gestegen.”
Nu is het zaak om het aantal locaties te vergroten. “We zijn al maanden in onderhandeling over dertig nieuwe locaties. Het kost veel tijd om in de uitvaartbranche iets nieuws te introduceren. En ik wil geen systemen verkopen die vervolgens niet worden gebruikt.”
Nieuw bedrijf
Wat Robben ook niet lijkt te willen: tot in de lengte der dagen met Memoria Media bezig blijven. De meeste van zijn werkzaamheden heeft hij inmiddels afgestoten om zich te richten op Elastique, een bedrijf dat ‘online interactieve ervaringen’ ontwikkelt, onder meer voor publieke omroepen. Robben beunde al een tijdje bij voor het bedrijf van zijn drie voormalige studiegenoten. Begin 2010 trad hij officieel toe tot het bedrijf.
Memoria Media wordt nu grotendeels gerund door mede-eigenaar Erwin Wullems. Robben houdt het bij strategische en projectmatige betrokkenheid: “Bij de dagelijkse gang van zaken ben ik steeds minder meer betrokken.” Sterker: Robben onderhandelt met een aantal partijen over ‘vergaande samenwerking’.
Elastique
De tijd die hij overhoudt, investeert Robben in Elastique. De nog jonge onderneming heeft hem niet voor niets ingelijfd. “Het is echt een ‘friends’ company’. Ik ben bezig met een professionaliseringsslag. Die is nodig voor verdere groei.”
Robben heeft grootse plannen met het bedrijf. De jaaromzet, nu 120.000 euro, moet vanzelfsprekend omhoog. Maar op termijn wil hij vooral af van het puur projectmatige wat nu eenmaal bij de branche hoort: “Ik streef naar zo’n veertig procent vaste inkomsten, waar we de vaste kosten mee moeten kunnen dekken. Ik ben bezig met het ontplooien van reselleractiviteiten en samenwerkingsverbanden met reclamebureaus.”
Elastique werkt, vanwege de projectmatige werkzaamheden, met zelfstandige ontwikkelaars. En die zijn schaars. Toch werkt het in zijn voordeel, meent Robben. “Mijn businesspartners geven nog seminars aan de HKU (Hogeschool voor de Kunsten Utrecht), die pikken de talenten vers van de opleiding. Je loopt het risico dat je developers kwijtraakt, maar aan de andere kant is het ook interessant dat ze ervaring opdoen bij andere bedrijven. En ja, we spelen ook wel eens voor detacheringsbureau.”
Canada
Tijdens die handelsmissie, bedoeld voor de mobiele sector, kwam Robben óók iemand tegen die vooral geïnteresseerd was in zijn uitvaartconcept. “Ik kreeg net een mail van die man”, vertelt Robben terwijl hij zijn MacBook dichtklapt. “Hij heeft contact opgenomen met een bevriende uitvaartondernemer en die is razendenthousiast. Dus wie weet starten we binnenkort ook in Canada.”
Ook jong ondernemen? Lees het boek ‘Je eigen bedrijf: van student naar ondernemer’ en volg de Workshop: Klanten vinden, klanten binden (30-08-2010)