“In 2006 kwam oprichter Dirkjan van Ittersum op het idee van Luisterrijk.nl“, vertelt mede-oprichter Huub van de Pol. “Want waarom zijn er wel zulke sites voor muziek en niet voor luisterboeken, terwijl die in het buitenland wel bestaan?”
De vraag stellen lijkt hem beantwoorden. Het Nederlandse taalgebied is klein, voor downloads betaalt men liever niet en het luisterboekenaanbod is summier. Toch vertrouwen de mannen achter Luisterrijk erop dat zij een gat in de markt hebben gevonden.
Hun inspanningen werden vorige maand beloond met de publieksprijs van de Thuiswinkel Awards in de categorie cd’s/dvd’s, boeken, tijdschriften & games (klein). “Die prijs voelt als erkenning dat we goed bezig zijn. We kregen ook een hoog rapportcijfer, maar niet zo hoog als Bol.com, dus we weten ook dat we veel beter moeten kunnen.”
Volgens Van de Pol komt het wel goed met het luisterboek. “De traditionele boekhandels hebben nooit hun nek uitgestoken voor het luisterboek. Hoogstens zie je ergens een rekje met titels staan, maar dat zijn er vaak niet meer dan dertig. Op die manier worden luisterboeken natuurlijk niet interessant voor de consument.”
Daarnaast wijt hij de gebrekkige populariteit van de Nederlandstalige voorlees-cd’s aan het kleine aanbod. “Uitgevers zijn zelf ook nog huiverig. Maar het aanbod groeit. Wij hebben nu 300 verschillende titels, dat worden er komende zomer 500.”
Long tail
De lange staart van internet zorgt voor een gestaag groeiende omzet voor Luisterrijk. “We zitten nu ruim boven de begrote omzet. Dat komt ook omdat we de berekeningen hebben gemaakt in 2006, toen het luisterboek een heel klein marktaandeel had. Als de cijfers zich zo blijven ontwikkelen als in het eerste kwartaal van dit jaar dan maken we winst, terwijl we voor 2008 op break-even hadden gerekend.”
De lange staart biedt ook mogelijkheden voor eigen producties. “Bij de omroepen ligt nog heel veel audiomateriaal dat je zou kunnen uitgeven. De uitgeverijen hebben zich daar nog niet op gestort, omdat dat niet rendabel lijkt. Maar omdat wij geen fysieke producten verkopen kan het voor ons interessant materiaal zijn.”
Support
De start van de website ging gepaard met een lange rits gesprekken met uitgevers. “Naast een goede webshop was support van uitgevers voor ons het belangrijkst. Dat was nog een heel gevecht. Uitgevers zijn het concept van geld verdienen met downloads nog niet gewend. We moesten ze echt overtuigen van de voordelen.”
De vier ondernemers stonden er op dat de luisterboeken zonder DRM-beveiliging konden worden aangeboden. Om de uitgevers tegemoet te komen geven zij de MP3-bestanden bij iedere download unieke gegevens mee, zodat ze eventuele torrents kunnen traceren tot de koper. “Zo proberen we het vertrouwen van de uitgeverijen te winnen. Maar onze klanten zijn ook niet snel geneigd om onze luisterboeken op een torrent-site te zetten. Ze hebben er immers voor betaald.”
Marketing
In de komende periode wil Van de Pol vooral meer klanten aantrekken. Luisterrijk heeft dan ook een vrij uitgebreide marketingstrategie opgesteld. Naast site-optimalisering, adwords, een nieuwsbrief en samenwerkingsverbanden met andere sites begint ook de offline marketing op gang te komen. “We participeren in acties zoals ‘De week van het luisterboek‘, doen aan sponsoring en we gaan radiospotjes uitzenden. Ook proberen we samen met de uitgeverijen aan comarketing te doen. Dat is voor hen ook interessant, want veel nieuwe luisterboeken komen niet in de standaard boekhandels terecht.”