Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Kunstuitverkoop.nl zet eerste stap in Duitsland

Challengers Bas Kooijman (33) en Reinier Tromp (34) van Kunstuitverkoop.nl willen de Duitse markt veroveren. Ondernemer Kooijman schrijft er voor Sprout een column over. "Ook hier heb je regels, de impact daarvan is alleen heel anders."


Een aantal jaar terug kwam mijn toenmalige vriendin thuis met een schilderij van de haagse schilder Robert Arts. Robert was (en is eigenlijk nog steeds) erg onbekend maar maakt wel grote kleurrijke schilderijen voor een bescheiden prijs. Ik besloot er vijf te kopen om te proberen deze door te verkopen. Ik merkte dat vrienden en bekenden die allemaal voor het eerst een eigen huis gaan inrichten een eigen origineel schilderij boven hun nieuwe bank willen. De fase van posters en werk van de IKEA was voorbij, maar zij hadden nog geen geld  voor dure schilderijen uit een chique galerie.

 

Eigen bedrijf

Het idee voor kunstuitverkoop.nl was geboren. Ik was de schilderijen binnen de kortste keren kwijt. Samen met collega Reinier, die ik kende van het adviesbureau waarvoor ik destijds werkte, schreef ik een businessplan om voor het eerst een eigen bedrijf op te richten met als propositie: de verkoop van originele schilderijen van opkomend Nederlands schildertalent voor een prijs tussen de 150 euro en 300 euro. Wij kopen nu werk in van een groep van ongeveer twintig Nederlandse, onbekende kunstschilders. Deze verkopen wij alleen online. Klanten betalen via iDEAL, bankoverschrijving of contant. Wij bieden ook de mogelijkheid om de schilderijen eerst te komen bekijken.
 

De stap naar Duitsland

Nu: een jaar na onze start willen wij meer klanten. Duitsland lijkt ons een goede volgende markt: tachtig miljoen inwoners en Europa’s grootste in aantallen online aankopen. Onze eerste stap is het maken van een Duitse website. Het vertalen hebben wij toevertrouwd aan een Duitse vriendin (met back-up van haar Duitse moeder – en nog ‘Duitsere’ oma. Tijdens een bezoek aan een congres over webmarketing, kwam ik langs een stand van een bedrijf gericht op exporteren naar Duitsland. Door een gesprek met een van hun consultants kwam ik erachter dat er meer is dan alleen de vertaling van je website. Deze keer wil ik het hebben over de Duitse regels voor webwinkels.

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Andere wet en regelgeving

Ik ben erachter gekomen dat er in Duitsland toch meer verplichtingen zijn waaraan je website moet voldoen dan in Nederland. Natuurlijk zijn er in Nederland ook wel eisen, zoals bijvoorbeeld goede algemene voorwaarden. Alleen zijn de gevolgen van het niet hebben ervan in Duitsland anders. In Duitsland kan een concurrent die op jouw site ziet dat er bepaalde zaken ontbreken, direct een juridische procedure opstarten, waar jij direct voor alle kosten (bijvoorbeeld van hun advocaat!) moet opdraaien. Wat minimaal op je site moet staan is een Impressum. Dit is niet meer dan soort colofon waarin staat wie er aan de website heeft gewerkt, wat zijn/haar functie is met daarbij ook algemene bedrijfsinformatie zoals vestigingsadres, btw-nummer en bankgegevens. Naast een Impressum moet er ook een Datenschutzerklärung zijn opgenomen op je site. Hierin vindt je informatie terug over hoe je met je eigen bedrijf omgaat met de gegevens die bezoekers achterlaten op je site, zoals adresgegevens voor een bestelling. Ook moet je hierin vermelden welke technische gegevens jij ophaalt (IP-adressen) en achterlaat (Cookies). Het nalaten hiervan kan je een boete tot 50.000 euro opleveren. Ik heb nog niet in de praktijk ervaren dat dit allemaal zo’n vaart loopt. Maar gesprekken met ervaren duitse webwinkeliers heeft mij geleerd, dat die Duitsers dit best gründlich aanpakken. Op internet zijn zat voorbeelden te vinden van een standaard Impressum en Datenschutzerklärung. Je moet deze alleen nog wel op ‘maat laten maken’.

>> Sprout organiseert de ChallengerDay 2010. Bekijk de website <<