Uit onderzoek van Ruigrok Netpanel heeft inmiddels meer dan veertig procent van de Nederlanders toegang tot internet via de mobiele telefoon. Volgens Marco Juffermans, eigenaar van internet marketing bureau Universal XS, kunnen webwinkels daarmee hun voordeel doen. “Wie een product zoekt op internet,doet dat met de bedoeling het direct te kopen.”
De missie is helder. Je site moet zo in elkaar zitten dat de mobiele websurfer precies vindt wat hij zoekt, en wel in jouw zaak.
Tips:
1. Maak een flyer
Volgens Juffermans is het essentieel dat je voor al jouw producten een aparte landingspagina maakt. “Als je zoekt op zonnebril type A, dan wil je ook terecht komen bij exact die zonnebril. Dat je onderneming ook type B en C in de aanbieding heeft is leuk, maar dat zoekt de klant op dat moment niet.”
2. Houd het simpel
De mobiele gebruiker heeft maar een relatief klein scherm tot zijn beschikking. Daarop is weinig ruimte voor ingewikkelde omschrijvingen en drukke flashbanners. Houd het op de noodzakelijke info en een kleine afbeelding.
3. Vermeld uw telefoonnummer op iedere pagina
Tot die noodzakelijke informatie behoort in ieder geval de productinformatie, prijs, je adres en je telefoonnummer: “De klant wil direct kunnen informeren.”
4. Laat zien waar je zit
“Wie op zijn mobiel een product zoekt, wil dat gewoonlijk direct kopen”, zegt Juffermans. Daarom doe je er goed aan je winkel aan te melden op Google Maps en op iedere pagina uw contactgegevens te vermelden.
5. Zorg ervoor dat je pagina’s goed worden weergegeven
Dit is het ingewikkeldste punt. Je pagina moet op iedere mobiele telefoon kunnen worden weergegeven. Een pagina die het namelijk perfect doet op een iPhone doet het niet altijd even goed op een Android telefoon of een Blackberry. Google Mobile houdt hier in de weergave van zoekresultaten rekening mee. Je pagina, die perfect is aangepast aan de iPhone, maar voor geen meter werkt op de Blackberry, verschijnt daarom, ondanks je SEO-inspanningen, erg laag in de zoekresultaten van iemand die via een Blackberry naar jouw producten zoekt. Controleer daarom of je pagina’s goed worden weergegeven en laat je webmaster zo nodig de programmering aanpassen.
6. Vink het Mobile-vakje aan in Adwords
Je heeft voor je ‘gewone’ website wellicht al een tijd lang een Google Adwords campagne lopen. Wanneer je Adwords instelt kun je aanvinken of de gekozen Adwords-campagne ook op Google Mobile moet lopen.
Lees ook het artikel Verbeter SEO met afbeeldingen.