De kans is groot dat jij niet beschikt over de miljoenenbudgetten waarover grote merken kunnen beschikken. Toch kun je van sommige voorbeelden echt wat leren. Ze hebben allemaal iets waardoor ze in de ogen van hun klant status hebben en betrouwbaarheid uitstralen. Probeer ook bij jouw bedrijf op zoek te gaan naar een originele manier om klanten aan je te binden en je merk te versterken.
Verkoop geluk
Misschien is dit wat te Amerikaans voor nuchtere Nederlanders, maar het werkt fantastisch voor Coca Cola. De frisdrankgigant vertaalt zijn missie al jaren in het verkopen van ‘happiness’. Het is daar heel consistent is. De les: verwoord datgene wat je verkoopt in een ervaring en in wat het oplevert. Zoals Coca Cola leert, mag dat best overdreven.
De kracht van actie
Het sportkledingmerk is inmiddels beroemd door de spreuk. Let ook op de punt die er vaak achter staat, om bij de consument nog maar eens kort te benadrukken: dit is het, punt! Het is een heel krachtig geformuleerde merkvisie die aansluit op wat Nike doet en het vormt naar de klanten toe een subtiele boodschap: sluit je aan, blijf kopen, niet over nadenken, gewoon doen.
Starbucks: een ontmoetingsplek
Denk nooit zomaar: “Ik verkoop een product en dat is het.” Dat is de les die je uit het verhaal van Starbucks kunt halen. Het heeft het buitenshuis koffiedrinken tot iets geheel nieuws gemaakt. De plek waar die koffie wordt gedronken, is het vervolgens gaan inrichten op het bieden van een ontmoetingsplek. Van de ‘phony’ jazzmuziek tot gratis wifi, het creëert t een plek waar mensen terug willen komen en met elkaar kunnen verbinden. Slim gedaan.