Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Gummo gaat in koekjes… en wijn en wc-papier

De ondernemers achter reclamebureau Gummo worden nóg ondernemender. Na het eerste succes van hun Gookies, hippe duurzame koekjes, willen ze meer. Onno Lixenberg: "Wij kunnen elk product uit de natuurwinkel verbeteren."

Twee jaar geleden gingen compagnons Onno Lixenberg (36) en Hajo de Boer (41) naar Amerika voor een korte inspiratietrip. “We wilden allebei even niet met reclame bezig zijn, dus gingen er tussenuit naar San Francisco. Daar kwamen we op het strand John Altman tegen, die gratis koekjes uitdeelde aan mensen. We waren totaal overdonderd door hem en zijn koekjes”, beschrijft Lixenberg.

 

Lixenberg en De Boer gingen nog een paar keer terug naar het strand, en vroegen Altman uiteindelijk om de recepten. Die kregen ze mee, “spread the love” was Altmans boodschap. Op dat moment kwamen een paar toevalligheden bij elkaar. “Kort daarvoor waren we gaan werken voor Fryling, een van de grootste private label koekjesfabrikanten van Nederland, en we hadden al een paar keer gezegd – als we ontevreden waren over trage processen en klanten die hun zin doordrukten – ‘hadden we maar onze eigen koekjes om te verkopen'”, vertelt Lixenberg.

 

Deal

Nu moesten ze alleen nog de koekjesfabrikant zo ver zien te krijgen om hierin met ze samen te werken. Omdat de fabrikant had geklaagd over hoge tarieven voor reclamewerk, bedachten ze een slimme constructie: ze boden aan om de helft van de kosten van het werk kwijt te schelden in ruil voor koekjes en de commitment om hierin samen te werken. Zo geschiedde, en sinds maart dit jaar zijn de koekjes verkrijgbaar op steeds meer plaatsen, en later dit jaar ook in het buitenland. Er is veel interesse voor Gookie, de heren praten momenteel met Wall-Mart in Amerika en Sainsbury’s in Engeland.

 

Niet perfect

Doel van Gookie is om zo duurzaam mogelijk te werken. De smaakstoffen zijn natuurlijk, de verpakkingen grotendeels afbreekbaar, een deel van de opbrengsten gaat naar goede doelen en in elke verpakking zit een pakje bloemzaadjes om lelijke plekken in de stad mooier te maken. “Om volledig aan de biologische regels te voldoen, is bijna onmogelijk”, zucht Lixenberg. “Veel producenten zeggen daarom: laat maar. Wij proberen in ieder geval zo goed als het kan te werken. Op de verpakkingen tonen we daarom een eigen keurmerk: 100% good, not perfect.”

 

Wat de heren vooral willen is conservatieve markten opschudden met vernieuwde biologische en duurzame producten. “In natuurwinkels is alles zo streng, het lijkt alsof alle producten uit het Oostblok komen. Het ziet er allemaal hetzelfde uit, wij hebben daartussen een ontzettend onderscheidend vermogen. Natuurwinkels in Nederland hebben een enorme markt te winnen”, zegt Lixenberg.

 

Wijn en wc-papier

Koekjes waren de eerste stap, maar de Gummo-mannen zijn al bezig met nieuwe plannen. “We gaan nu ook in wijn en wc-papier, allemaal onder het John Altman-merk. Daarbij willen we een zo verantwoord mogelijk product neerzetten, met een opvallende verpakking”, beschrijft Lixenberg. “Dat wordt dan biologische wijn in een kartonnen verpakking, wat beter is voor het klimaat en voor de kwaliteit van de wijn. Bovendien is het handiger voor op het strand en bij festivals.” De Boer:  “In onze wijn zit ook geen zwavel, waar je normaal bij wijn hoofdpijn van krijgt. Dan heb je ‘katerloze’ wijn. En wij gaan bewijzen dat je ook best 4-laags superzacht wc-papier kunt maken zonder bleekmiddel. Maar dan drie keer duurzamer, met een leuke verpakking.”

 

Voorlopig blijft het even bij deze drie producten, maar de wereld ligt open wat Lixenberg en De Boer betreft. “Alles tussen wijn en wc-papier komt wat ons betreft in aanmerking”, lacht De Boer. Lixenberg: “In een natuurwinkel zouden wij bijna elk product onder handen willen nemen, qua verhaal en verpakking. Wc-papier en wijn zijn nog maar de eerste producten. Wij hebben alle ideeën en kennis van communicatie en design in huis, hebben alleen samenwerkende producenten en investeerders nodig.”

 

De heren werken steeds fiftyfifty met fabrikanten. “Veel reclamebureaus roepen: wij werken nauw samen met de klant, maar dat komt dan neer op drie keer samenkomen en een presentatie”, zegt Lixenberg. “Wij doen dit ècht samen, hebben de helft van de aandelen, en de fabrikant de andere helft. We worden afgerekend op falen, maar delen gelijkwaardig mee in de winst bij succes.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Het volledige interview met Onno Lixenberg en Hajo de Boer is te lezen in Sprout 7.