Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Google Adwords, de volgende stap

Bij een goede inzet van Google Adwords en Analytics kunt u exact uitrekenen wat elke euro van uw campagne u oplevert. Na de inleiding, neemt GJ Bramer ons nu mee de diepte in.

 

In een vorig artikel heb ik een korte schets en inleiding gegeven van Google Adwords. Nu gaan we de diepte in.

De zoekwoorden

De start van uw Adwords-campagne zal beginnen met het vaststellen van de zoekwoorden die u gaat gebruiken en waarop u gevonden wilt worden. Denk daarbij aan de juiste woorden, maar ook aan afgeleiden en synoniemen. In het vorig artikel heb ik gesproken over "fietsen", maar bedenk dat "racefietsen", "toerfietsen", "kinderfietsen", "damesfietsen" gebruikt kunnen worden. U kunt overwegen om een term als "rijwiel" te gebruiken als alternatief, dat wordt nog steeds gebruikt.

Even verder denken en ook woorden als "atb", "moutainbike", "crossfiets" en misschien wel "ligfiets" komen naar voren. Beperk u vooral niet in het verzamelen van begrippen en synoniemen. Gebruik deze website (klik op de link) om te kijken wat er aan mogelijkheden zijn. Verkeerd gekozen zoekwoorden kunt u later makkelijk verwijderen.

Combinaties
Denk aan de websurfer: die is op zoek naar een aankoop, dus een woord als "koop" is goed om te gebruiken in combinatie met bijvoorbeeld "ligfiets". Zo heb ik al snel een paar combinaties:

  • ligfiets
  • ligfiets te koop
  • ligfiets koop
  • ligfietsen
  • ligfiets winkel

Het verzamelen van goede zoekwoorden kost tijd. Zie het als een investering voor een goed resultaat!

Voor gevorderden:

  • een typo (fout gespeld woord) als "mountanbike" kan ook worden gebruikt
  • negatieve zoekwoorden, die waarop uw advertentie niet vertoond mag worden, kunt u ook inzetten! zo kunt u bijvoorbeeld "gratis" wegfilteren.


U zult zien dat er in het gebruik meer woorden opduiken en die kunt u later toevoegen.

Nadat een campagne is gelanceerd en draait, wordt in Adwords onder de kop "mogelijkheden" een opsomming gegeven van alternatieve zoekwoorden met daarbij het geschatte zoekvolume.

Groeperen

Als die lijst van zoekwoorden klaar is, gaat u die logisch groeperen. Denk daarbij aan het verzamelen van woorden die straks onder één vlag worden gepresenteerd. U kunt bijvoorbeeld "atb", "mountainbike" en "crossfiets" als groep zien.

Schrik niet als u veel verschillende advertentiegroepen krijgt. Als uw campagne erg specifiek is, zullen de resultaten ook goed zijn.

Combineren en kosten
U zult zien dat de inzet van zoekwoorden een prijs heeft. Afhankelijk van het woord kan dat van een paar centen tot meerdere euro's zijn. Het loont om te onderzoeken of er combinaties te maken zijn van zoekwoorden. In het vorig artikel had ik al het voorbeeld van "racefiets Amsterdam" omdat "racefiets" erg algemeen en waarschijnlijk duur zou zijn.

Als u in staat bent om combinaties te maken, die natuurlijk wel relevant voor zoekers op Internet moeten zijn, dan scheelt u dat geld. Door de specifieke combinatie krijgt u meer relevante bezoekers op uw site. Als u adverteert met "netwerk" voor de inzet van ICT dan krijgt u ook bezoekers die op zoek zijn naar een ondernemers netwerk.

Verder kunt u Google zelf laten bepalen wat de optimale prijs per klik op elk zoekwoord is, of u kunt daar zelf een grens aan stellen. Dat kunt u voor uw hele campagne doen, maar ook per woord of combinatie. Als u zelf een grens instelt zou het kunnen zijn dat die te laag is om vertoningen te realiseren. U kunt dan kiezen om dat woord niet te gebruiken of toch nog eens  kijken of er een synoniem of combinatie is, die goedkoper is.

De kosten kunt u mede bepalen door de instellingen binnen Adwords:

  • kies een regio of plaats indien van toepassing
  • kies een taal
  • kies of uw advertentie alleen op de algemene zoekpagina's komt te staan of ook op het zogenoemde inhoudsnetwerk; dat laatste betekent dat uw advertentie ook op sites of portals van derden kan komen te staan. De beheerder van die locatie krijgt betaald als op de advertentie wordt geklikt.
  • stel uw budget per tijdseenheid in
  • voor een tijdelijke actie kunt u specifieke data instellen of u kunt zorgen dat uw Kerstaanbieding na 24 december niet meer wordt vertoond
  • afhankelijk van de doelgroep kunt u tijden instellen waarop uw advertentie wordt vertoond; wellicht wilt u alleen overdag in beeld komen?

Het betalen van uw Adwords campagne kan op een paar manieren:

  • U stort vooruit een bepaald bedrag en na verloop van tijd krijgt u een herinnering dat u moet bijstorten voor continuering
  • U geeft uw creditcard gegevens en het benodigde bedrag wordt gecasseerd tot stopzetten.

Teksten
U maakt per advertentiegroep een tekst die gebruik gaat worden in Adwords.

  • U hebt maar een paar regels voor een wervende tekst, gebruik die goed!
  • Zorg voor een aansprekende tekst die prikkelt en uitnodigt om verder te klikken.

    • stel bijvoorbeeld een vraag waarvan u verwacht dat uw doelgroep het antwoord wil zien 
    • bied iets dat uitnodigt verder te klikken. Voorbeeld: "Wilt u ook meer klanten?" of "Kijk hoe professionals dit doen!"
  • Gebruik in de tekst de zoekwoorden die u naar voren wilt schuiven. Als u de advertentie lokaal of regionaal inzet is het goed die geografische aanduiding te gebruiken.Gebruik bijvoorbeeld "ligfietsen" in combinatie met "Drenthe" of "atb" in combinatie met "Texel".

Als u de tekst klaar hebt, kijkt u of u variaties op uw tekst kunt maken. Dat klinkt overbodig, toch kan het lonen!
Nadat u de campagne hebt opgestart meet u (als het goed is) het effect van uw advertentie door het aantal bezoekers op uw website en natuurlijk door de kosten.

U kunt per advertentiegroep een aantal teksten maken en die naast elkaar (om de beurt) laten zien op de zoekpagina's van Google. U ziet dat de ene advertentie betere resultaten boekt dan de andere. Zelfs eenzelfde tekst met of zonder een komma kan al een enorm verschil opleveren.

Hier ligt dus een kans! Als u regelmatig de best scorende tekst oppakt en daar een variatie op maakt, kunt u uiteindelijk een tekst ontwikkelen waarmee uw dure geld optimaal wordt ingezet.

Link naar site
Uiteindelijk heeft u een goede tekst of meerdere teksten en dan moet de link van uw website worden aangebracht. Daarbij is er een verschil tussen datgene wat de surfer ziet en waar de link feitelijk naartoe gaat. De link moet uitkomen op een specifieke pagina die aansluit op het zoekwoorden en uw aanbod, dus niet standaard op uw homepage!

In het vorige artikel heb ik al melding gemaakt van zogenoemde landingspages. Dat zijn pagina's binnen uw website die speciaal zijn opgezet en ingericht. Dit om een bezoeker, die via een bepaalde link op uw site komt, meteen op de goede plek te krijgen.

Waardering
Een bezoeker die via een Adwords advertentie door een klik op uw site komt, moet direct zien dat de belofte van de tekst wordt waargemaakt. Stel iemand klikt op een advertentie voor een crossfiets. Die persoon moet dan op een pagina komen met crossfietsen in soorten en maten en prijzen. Niet op de homepage waarvandaan nog een keer moet worden doorgeklikt maar meteen op de juiste plaats.

Naast de bezoeker, die zo op zijn wensen wordt bediend, zal Google zelf waardering hebben voor uw logische stappen en  u belonen met een betere positie in Adwords tegen lagere kosten.

Aanpassen site
Het maken van zo'n landingspage brengt weer een uitdaging met zich mee. U kunt ook een variatie in landingspages maken, waarna u meet welke landingspage het best scoort of converteert.

Onder converteren verstaan we dat er een (vooraf bepaald) resultaat wordt geboekt. Dat kan zijn dat een bezoeker een bestelling plaatst, een bestand downloadt, belt, enzovoorts.
U kunt zich voorstellen dat de indeling en opmaak van een pagina invloed heeft op het gedrag van de bezoeker en zal leiden tot verschil in gedrag. Door te experimenteren met verschillende variaties kunt u weer uitvinden wat het beste resultaat geeft. Nog een mogelijkheid om uw budget optimaal in te zetten!

Ook zonder het gebruik van Adwords kunt u experimenteren met verschillende versies van uw site en/of pagina's.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
  • Als u bijvoorbeeld een advertentie in een blad publiceert kunt u daarin verwijzen naar een ander deel van uw site of naar een alternatief voor de homepage. U kunt daadwerkelijk zien wat het resultaat van uw advertentie is en kennis opdoen over de optimale inzet van uw geld.
  • Voor het linken vanaf andere website of portals kunt u dit idee gebruiken. Het kan toegevoegde waarde hebben om vanuit uw profiel op een site als LinkedIn te verwijzen naar een pagina binnen uw website die specifiek over u en uw bedrijf gaat en niet naar de homepage.

Sommige bedrijven maken zelfs gebruik van micro-sites. Elke site bestaat uit een beperkt aantal pagina's die specifiek zijn gericht op een bepaalde dienst of aanbod. Zo hoeft de standaard bedrijfssite niet op de schop en kan toch een adequate aansluiting worden gemaakt op een campagne.
Stel: u heeft uiteenlopende doelgroepen. Voor uw jongere doelgroep kunt u dan een andere uitstraling neerzetten dan voor de senioren.
 

  • Natuurlijk heeft u binnen uw site al op alle pagina's uw adresgegevens en uw telefoonnummer gezet opdat bezoekers meteen kunnen reageren
  • Een bestelformulier is binnen één klik te bereiken en klanten hoeven niet eerst enorme formulieren in te vullen voordat kan worden besteld, toch?

Wie is GJ Bramer?
GJ Bramer is eigenaar van WSI Alkmaar. WSI is een netwerkorganisatie met wereldwijd 1600 consultants, die waar gewenst samenwerken en kennis delen.