Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De vergrijzing biedt volop mogelijkheden

MARKETING Over vijftien jaar is veertig procent van de Nederlanders ouder dan vijftig. Die nieuwe senioren hebben niet alleen een leuk inkomen maar vooral een groot vermogen. En dat mag allemaal op.

 

tekst Louis Hoeks & Rob Roelofs

Dat de oudere nooit meer van merk wisselt, is onzin. Ook zeventigjarigen proberen nog altijd nieuwe producten en merken. Toch spelen nog weinig ondernemers in op de toenemende vergrijzing. Zelfs de KRO, toch gewend aan een oudere doelgroep, sneed zich in de vingers door de komedie ´Toen was geluk heel gewoon´ te schrappen. Een storm van protest van oudere kijkers bracht de omroep tot inkeer. De boodschap is duidelijk: ouderen laten zich niet meer in een hoekje zetten, én vormen een interessante doelgroep voor marketeers. Zo is er plots vraag naar een hippe rollator. De designmanifestatie Rollator, De Nieuwe Generatie toonde al talloze eigentijdse modellen, zoals de Harley-achtige Easy Roll’ator. Voor grotere afstanden is er de Scoot7, de Smart onder de scootmobielen. “De oudere van nu is niet meer die van vroeger. Het gaat nu om de genietende, onafhankelijke oudere”, zegt directeur Gertjan van Olst van Prominent Zitcomfort, maker van de Scoot7. Waar ons land momenteel 5,3 miljoen 50-plussers telt, zijn dat er in 2020 naar verwachting 6,7 miljoen, ofwel 40 procent van de Nederlanders. Al die senioren hebben doorgaans een leuk inkomen, maar vooral een flink vermogen. Volgens het CBS is het gemiddeld vermogen van 55 tot 64-jarigen 41.600 euro. Dat geld gaat rollen en niet alleen voor klassieke seniorenproducten. Vooral auto’s, vakanties en cadeaus voor de (klein)kinderen zijn geliefd. Hoe deze vette vis te vangen? Onderzoekers Edgar Keehnen en Dirk Sikkel geven in hun recent verschenen boek Ervaren maar veranderlijk talloze tips voor seniorenmarketing. Want ouderen veranderen net zo makkelijk van merk als jongeren, maar volgens een andere logica.
Rationaliteit hoort bij vijftigplusmarketing: de nadruk ligt op functionaliteit, niet op creativiteit. Goed voorbeeld is de nieuwe Siemens Gigaset E150, een telefoon met grotere toetsen en speciale alarmknop. Rationeel is echter niet emotieloos. Veel senioren zijn gevoelig voor associaties met verbondenheid, wat de Rabobank succesvol beproefde met zijn generatiehypotheek. Service is ook belangrijk. Beleefde en deskundige werknemers maken het verschil. Gouden tip: zorg dat een deel van uw personeel zelf senior is.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Waar liggen kansen?

  • Onderwijs. Het aantal seniorstudenten is de afgelopen vier jaar verdubbeld. Het aantal ouderen dat een computercursus volgt bij Seniorweb steeg tussen 2000 en 2002 van 30.000 naar 60.000.
  • Zelfmedicatie. Ouderdom komt met gebreken, maar daar wordt hard tegen gevochten met allerlei merken voedingssupplementen.
  • Transport. Chrysler en Fiat houden rekening met ouderen, en installeren een elektrische achterklep en extra stuurbekrachtiging.
  • Kunst & cultuur. Bioscoopketen Pathé programmeert al ´seniorenfilms´: minder geweld en op gunstiger tijdstippen in de middag of vooravond.
  • Familieleven. Grootouders geven meer uit aan cadeau’s voor de kleinkinderen dan pa en ma. Het is wachten op de eerste winkel met speciale koopavonden voor grootouders en kleinkinderen samen.