Klein land, wereldproduct. Deze aflevering: de Mifare-reeks van chipfabrikant NXP, die wereldwijd wordt gebruikt in allerlei uiteenlopende toepassingen. Zoals een OV-kaart in Rusland.
Van 4 tot 10 centimeter
Mifare is een overkoepelende merknaam voor een serie chips die sinds 1994 bestaat. Ze worden gebruikt in ‘contactloze kaarten’, waarbij de chip dus letterlijk geen contact hoeft te maken om een actie uit te voeren. Afhankelijk van het soort chip werkt de Mifare op een afstand van 4 tot 10 centimeter. Bekend voorbeeld is de Nederlandse OV-chipkaart. In de eerste versie daarvan zat een Mifare Classic-chip, nu een opvolger daarvan, de variant waarmee eenmalig kan worden gereisd heeft een Mifare Ultralight. Het verschil zit in de beveiliging; aan een wegwerpkaartje worden op dat vlak minder eisen gesteld. Mifare-chips worden wereldwijd gebruikt in meer dan 650 steden en 50 landen in toepassingen op het gebied van transport, paspoorten en microbetalingen. Zo heeft de Russische stad Sochi, waar in 2014 de Olympische Winterspelen plaatsvinden, NXP recent geselecteerd als leverancier van een contactloze kaart voor al haar openbaar vervoer.
Made in China en Singapore
Tot eind 2008 werden chips uit de Mifare-reeks geproduceerd in Nijmegen, maar de chips die daar van de band rollen worden nu voor andere toepassingen gebruikt. De Mifare-chips voor de contactloze kaarten komen nu uit twee nieuwere fabrieken in China en Singapore. Uiteraard staan daar machines van die andere Nederlandse trots, ASML, om de chips te produceren. De ontwikkeling vindt vooral plaats in Oostenrijk, terwijl vraagstukken als de veiligheid en hoe de chips passen in het systeem onderzocht worden in Leuven en Eindhoven, waar ook NXP’s hoofdkantoor staat. “De contactloze kaart is slechts een onderdeel van het totale systeem, we moeten zeker weten dat alles perfect werkt. Dat wordt hier onderzocht”, zegt Steve Owen, vp marketing & sales identification bij de chipmaker.
Een nieuwe chip ontwikkelen duurt 3 jaar, waarbij de laatste 6 tot 8 maanden vaak worden besteed aan een proef met klanten. Owen: “We lopen door die lange aanloopperiode een risico, want de vraag naar en specificaties van chips blijven zich ontwikkelen. Daarom doen we veel marktonderzoek samen met onze partners. Doe je dat niet, dan kun je er uiteindelijk flink naast zitten.”
Ophef over kraken
De afgelopen 7 jaar zijn er meer dan drie miljard Mifare-chips geproduceerd, en dat aantal groeit nog steeds snel. Ook de metro in Los Angeles zal binnenkort de NXP-technologie gebruiken in zijn toegangskaarten.
Een van de belangrijkste aandachtspunten is veiligheid. De ophef rond de Nederlandse OV-chipkaart, die verschillende keren werd gekraakt, is daarvan een bekend voorbeeld. NXP werkt samen met universiteiten en organisaties om steeds met betere oplossingen te komen. Owen: “Ver voor de hack van de OV-chipkaart naar buiten kwam, waren wij al bezig met de ontwikkeling van een nieuwe versie van de chip. Toen de kaart werd gekraakt, hebben we 8 maanden uit dat proces gehaald, om sneller met een beter product te kunnen komen.”
Volgens Owen is de samenwerking met universiteiten en organisaties als gevolg hiervan verder aangehaald. “We realiseerden ons dat we nog meer van ze kunnen leren dan we al dachten.”
De toekomst is mobiel
Op de technologie van NXP kunnen verschillende diensten worden gebouwd. Zo is de implementatie van de OV-chipkaart en de Londense Oystercard precies hetzelfde, maar kunnen beide partijen zelf invulling geven aan de functies van de kaart. In Taiwan zijn ze daarmee het verst, zegt Owen: “Daar hebben ze een kaart met veel toepassingen: toegang tot het openbaar vervoer, maar ook koffie of een kaartje voor het museum kopen. Alles is daar geïntegreerd. Dat zal uiteindelijk ook in Nederland gebeuren.”
De toekomst van Mifare zit wellicht in de mobiele telefonie. In juni kondigde telefoonfabrikant Nokia aan al zijn smartphones vanaf 2011 uit te rusten met near field communication (NFC). Ook NXP is hierover in gesprek met enkele grote fabrikanten, zegt Owen. “Veel partijen zullen nu hun telefoons gaan uitrusten met NFC. Daarmee kun je in principe hetzelfde als met een contactloze kaart.” Angst voor de beperkte batterijcapaciteit van de telefoon is onnodig: de NXP-chip gebruikt nauwelijks energie en doet het ook als je telefoon uitstaat.
Dit artikel is afkomstig uit MT magazine. Bestel de nieuwste editie online