“Ik reis veel en werd gek van die keuzes. Hoe moet ik weten welk hotel ik in New York moet boeken? Dus ging ik vrienden bellen, vragen waar zij logeren. Zo is het idee voor Gekko.com ontstaan.” Op Gekko krijgt u na het beantwoorden van een aantal profielvragen per stad een selectie van hotels passend bij uw profiel. Daar blijft het niet bij. Het is een lerend systeem. Hoe meer u teruggeeft – recensies, kritiek, favorieten – hoe beter passend het aanbod wordt.
LastFM
“We hebben heel goed naar het model van LastFM gekeken”, zegt van Es vanuit Londen. “We zijn een jaar geleden gestart met de ontwikkeling, in februari van dit jaar hebben we de beta-versie van de website gelanceerd. Dat loopt erg goed. We hebben in een paar weken tijd enkele duizenden profielen verzameld.” Wie zich aanmeldt op de website beantwoord negen profielvragen. De onderneming heeft hiervoor onderzoek gedaan onder 7.500 reizigers in vijf landen. “We hebben ze gevraagd op welke factoren zij de keuze voor een hotel baseren. Dat bleek redelijk universeel.” Op basis van deze selectiecriteria heeft marktonderzoeker MI Company een (zelflerend) algoritme ontwikkeld waarop hotels geselecteerd worden.
Kritiek
Van Es heeft kritiek op schrijver dezes, die te snel de profielvragen doorlopen heeft en dus niet altijd de juiste hotelkeuze voorgeschoteld kreeg. “Wie een hotel boekt, zit gerust vier avonden lang het web af te struinen, maar een aantal profielvragen die je sneller naar de uiteindelijke keuze brengen mogen niet meer dan een minuut in beslag nemen. Wie de tijd neemt voor het samenstellen van zijn profiel krijgt betere resultaten.”
Uiteindelijk wil Gekko het aanbod uitbreiden met restaurants, clubs en bars. Zogezegd: LastFM is een groot voorbeeld. “We hebben inmiddels een aantal mensen van LastFM aangenomen, waaronder het hoofd marketing. Doel is zoveel mogelijk te leren van het businessmodel van LastFM.” Op dit moment heeft de website 55.000 hotels in bestand. Dat moet binnen enkele maanden groeien naar zo’n 150.000 à 200.000 hotels. Het wegkapen van mensen bij LastFM leidt niet tot rancune. Gekko werkt nauw samen met de muzieksite. “Hotelkeuze hangt ook samen met muzieksmaak. En we denken na over een ticketservice. Wie een trip boekt op Gekko.com, krijgt de mogelijkheid eventtickets te bestellen, die zijn gekoppeld aan het LastFM-profiel.”
Van een mediaoffensief wil Van Es niets weten. “We zijn niet op zoek naar de massa. In deze fase hebben we het meest aan early adaptors, mensen die content toevoegen en feedback geven.”
Kickbackfee
De website verdient geld uit boekingen. Er zijn inmiddels overeenkomsten gesloten met 38 affiliate partners – de grote hotelsites, zoals Expedia. Per hotel ziet de boeker exact wat de desbetreffende kamer bij de verschillende partners kost. Komt het tot een boeking, dan ontvangt Gekko een kickbackfee. Ook voor de restaurants werkt Gekko samen met content aggregators, waaronder Tobtable.
Gekko is gevestigd in Londen. “Nederland is duidelijk niet de focus. We richten ons in de eerste plaats op de VS en de UK, Scandinavië en de rest van Europa volgen.” De financiering van dit initiatief komt van een grote investeerder in Zecco, ‘Nee, dat is niet Marcel Boekhoorn’, en een aantal informals.
Zecco
Van Es en zijn partner Jeroen Veth stonden eerder aan de wieg van Zecco – een online beleggingsbank in de VS. Na een moeilijke start, ‘klanten genoeg, maar ook veel klanten die we niet wilde hebben’, koos Zecco voor het in rekening brengen van een kleine vergoeding voor het handelen in aandelen. Sinds oktober van vorig jaar groeit de onderneming explosief. “We merken dat Amerikanen klaar zijn met asset management en private bankers, we zijn nu de snelstgroeiende broker in de VS. Als we de marketingknop uitzetten verdienen we geld.”