Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De exit

Een bedrijf te koop zetten is eenvoudig, een bedrijf verkopen lastig. Slechts de helft van de bedrijven die op de markt komen, wordt verkocht. Ondernemers laten zich teveel leiden door emoties.

 

Exitstrategie

Bedrijfsverkoop kan niet zonder exitstrategie. Het maakt daarbij niets uit of u zelf de verkoop begeleidt of daarvoor een intermediair inhuurt. In dit dossier de eerste stap naar een volwassen exitstrategie.

 

Stap 1: Maak uw bedrijf op orde

Elke exit begint met een goede voorbereiding. Zorg ervoor dat uw bedrijf op alle fronten in optimale toestand verkeert. Dat begint met een goede administratie. Zorg dat de cijfers up-to-date zijn, dat alle jaarrekeningen bij de Kamer van Koophandel zijn gedeponeerd en dat u de laatste kwartaalcijfers direct kunt presenteren als een mogelijke koper daarom vraagt. Kopers zijn van nature onzeker; die onzekerheid wordt bepaald niet minder als uw boekhouding twee jaar achterloopt.

 

Neem zonodig maatregelen op fiscaal vlak. Heeft u de aandelen van uw BV in privé-bezit, dan moet u na verkoop direct met de fiscus afrekenen en wel tegen het progressieve tarief in box 1. Door de aandelen onder te brengen in een houdstermaatschappij kunt u het moment van afrekenen zelf bepalen. Let wel, deze structuur moet u drie jaar voor de verkoop al geregeld hebben. Een dag voor de overdracht naar de notaris stappen om een holding op te richten, heeft dus weinig zin. Overigens, bij verkoop aan familieleden of zittend management (dat minimaal drie jaar in dienst is), wordt de verkoopopbrengst belast in box 3. In dat geval is een aparte holding mogelijk juist minder gunstig. Denk hierover dus al in een vroeg stadium na.

 

Vastgoed

Veel kopers zijn wél geïnteresseerd in een bedrijf, maar niet in het bijbehorende pand. Het pand onderbrengen in een vastgoed-BV zorgt ervoor dat uw bedrijf makkelijker verhandelbaar wordt: de werkmaatschappij wordt in dat geval verkocht; de vastgoedholding houdt u gewoon zelf. Ook uw bedrijfsvoering moet goed op orde zijn. Zorg ervoor dat zoveel mogelijk afspraken met leveranciers en klanten zwart op wit staan. Denk aan een onderhoudsbedrijf dat de stilzwijgende afspraak met zijn klanten heeft om jaarlijks de verwarmingsketel schoon te maken. Door die afspraken contractueel vast te leggen is de toekomstige eigenaar zeker van een bepaalde omzet, en dat versterkt uw positie.

 

Als u weet dat u gaat verkopen, neem dan een adviseur in de arm. Een intermediair zal uw bedrijf doorlichten op zwakke plekken, kan adviseren over de te voeren strategie, helpt met het bepalen van de verkoopprijs, heeft toegang tot potentiële kandidaten en weet ten slotte welke vragen u kunt verwachten. Ook zal hij een gelikt informatiememorandum opstellen, waarmee uw bedrijf aan mogelijke gegadigden wordt gepresenteerd.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Checklist bedrijfsoverdracht:

  1. Bereid u tijdig voor, drie jaar is een hele normale periode
  2. Houd de onderhandelingsperiode zo kort mogelijk, die vergt veel energie
  3. Zet zoveel mogelijk afspraken op papier om misverstanden te voorkomen
  4. Zorg voor onderling vertrouwen, niet alles is voor 100 procent vast te leggen
  5. Blijf niet te lang als ‘adviseur’ betrokken, twee kapiteins op een schip krijgen snel ruzie
  6. Maak een feest van de overdracht

Alle artikelen uit de rubriek levensfasen op een rij.