Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Catroulette’ als guerilla marketing

De reclamespecialisten van Sprout-of-the-Box bespreken wekelijks vijf voorbeelden van opmerkelijke reclame. Ditmaal onder meer: Valentijnsdag vieren tijdens het voetbal, de Vlaamse variant van Catroulette en sightseeing in de tram.

Samen verbondenheid vieren

Vorig jaar kwam Ben & Jerry’s op het mooie idee om de overgebleven karakters van je tweet te doneren aan World Fair Trade Day. De nieuwe campagne ‘Wanna spoon?’ dient opnieuw een hoger doel: een betere band krijgen met je Facebook vrienden. Een ingenieuze app ging op zoek naar de verborgen overeenkomsten tussen jou en je vrienden. Zoals een gezamenlijke passie voor bacon, een zus die Susan heet of precies evenveel Facebook likes. Die onverwachte band moest natuurlijk gevierd worden: door samen te proeven van de nieuwste smaak Ben & Jerry’s. Met korting. Want uiteindelijk begon het allemaal met een doodgewone kortingsactie.

Dit was de weekselectie van Maureen Akker, creatief partner bij Sister, bureau voor charme marketing en communicatie.

Sprout-of-the-Box: Bob's Tasty

Authenticiteit

Paperlook, houten tafels, leistenen ondergrond, is de trend anno nu op packaging-gebied, want het moet ‘natuurlijk en authentiek’. Bob verbouwt zelf paprika en maakt daarvan kleine hoeveelheden saus, die wordt verkocht in de buurt, aan familie en kleinere buurtsupers. Deze familiewaarden en kleinschaligheid zijn direct vertaald op het etiket. Grafisch, maar vooral in tactiliteit. Een rubberen stempel, aaibaar kraftpapier en wat inkt geeft hem jaarlijks de optie zelf zijn (juiste hoeveelheid) etiketten te maken. Geen afbeeldingen van een leistenen ondergrond, offsetprinters of full colour, geen voorraad aan etiketten. Veel authentieker dan dit, krijg je het niet. En smaakvoller ook niet overigens.

Dit was de weekselectie van Anne van Haeften, directielid bij Reggs, specialist in branding en verpakkingsontwerpen.

Catroulette

Originaliteit ***
Verrassing ***
Bereik ***
Relevant ***
Nabijheid ***
   

Catroulette is de laatste weken een enorme hype in België en is een voorbeeld van de guerrilla tactiek ‘transformatie van een medium’. Catroulette is een initiatief ondersteund door GAIA, een dierenwelzijn organisatie in België en is geïnspireerd op het populaire fenomeen “Chatroulette”. Bij Chatroulette kom je via je webcam in contact met willekeurige mensen. Als je een persoon interessant vindt kan je blijven voor een gesprek zoniet druk je op de “next” knop en ga je naar de volgende persoon en zie je die andere persoon nooit meer terug.

Dit was de weekselectie van Alexis Verschueren, eigenaar van off-road marketingspecialist Raul&Rigel.

Valentijnsdag en voetbalmannen

Een klassiekertje uit 2010. Tottenham Hotspur speelt op Valentijnsdag een belangrijke FA Cup wedstrijd tegen Bolton Wanderers. Puma laat een groep Tottenham hooligans een liefdesliedje – Truly Madly Deeply van Savage Garden – zingen. Andere mannen die liever naar het stadion gaan dan in de armen van hun meisje liggen, kunnen het liedje voorzien van een persoonlijke boodschap en opsturen via Facebook of email. Dat is zo succesvol dat Puma nog allerlei vervolgacties organiseert die voortborduren op hetzelfde thema. Een originele manier om iets te doen aan de relatie met hardcore voetbalfans.

Dit was de weekselectie van Bas Koopman, mede-eigenaar van interactive marketing-specialist Bureau Blauwgeel.

Tram sightseeing

Ik neem u mee naar Göteborg, Zweden. Altijd al eens willen weten wat daar allemaal te doen is? Dan kunt u 30 euro betalen, in een rode dubbeldekker stappen met 30 andere toeristen plus een luidruchtige dame of heer die ook nog eens door een microfoon praat… Of u stapt in een willekeurige tram. Met een app op je smartphone die elk ritje in de tram verandert in een Sightseeing Tour. Rustig, in je eigen tempo, tussen de locals. De app, ook nog voorzien van de handigste OV-informatie, is ontwikkeld voor het Openbaar Vervoersbedrijf van Göteborg. Een idee zo groot als het vervoersnet zelf.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dit was de weekselectie van Patrick van der Gronde, partner bij reclamecampagnebureau THEY.

Sprout-of-the-Box

In Sprout-of-the-Box bespreken specialisten op de donderdag vijf voorbeelden van een opmerkelijke reclameactie. Meestal geschikt voor kleine bedrijven, maar soms ook als inspiratie voor als je bedrijf later groot is. Bekijk ook de voorgaande episodes: