Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Affiliate marketing als business model: de belangrijkste do’s en dont’s

Denk je er over na om als ondernemer te starten met affiliate marketing? Lees deze tips van gastblogger Jan Willem van Tilburg (Imbull). 'Koop geen boeken, alles is online te vinden.'

De meeste mensen die met affiliate marketing beginnen onderschatten de benodigde tijd en energie en haken af omdat de return on investment in het begin laag is. Dit komt mede doordat dit een markt is die in de afgelopen jaren zeer volwassen is geworden. 

In de basis zijn er bij affiliate marketing 3 partijen betrokken: de adverteerder, de affiliate en een affiliate-netwerk.

​Een adverteerder zoals Amazon promoot zijn producten via affiliate-websites die bezoekers doorsturen, bijvoorbeeld door middel van het plaatsen van kortingscodes. Als deze klanten bestellen op de website van de adverteerder krijgt de affiliate een commissie. De affiliate kan een blogger zijn, een besparingsplatform of sites zoals Tweakers.nl en Nu.nl. Vaak zit er in het model ook nog een affiliate-netwerk tussen die de tracking van sales en traffic verwerkt en commissies regelt.

Meerwaarde

Affiliate marketing moet meerwaarde bieden, en dat begint met kwalitatieve inhoud. Vele websites met honderden pagina’s die weinig opleveren hebben weinig zin als de kwaliteit ervan laag is. Meerwaarde kun je als website ook leveren via externe kanalen en speciale campagnes. Zoals het voor je adverteerders inzetten van influencers en widgets bij grote kranten waar je de kortingscodes uitlicht.

Meerwaarde leveren kan ook door offline marketing van je online product: met Imbull hebben we in september een pop up store opgezet voor onze merken, om online producten tastbaarder te maken voor onze bezoekers en onze adverteerders in het zonnetje te zetten. Er zijn nog veel meer mogelijkheden, maar onthoud vooral: meerwaarde bieden is belangrijk voor je adverteerders, maar helemaal voor je bezoekers (consumenten).

Data

Die bezoekers komen naar je website om een vraag te beantwoord te krijgen. Analyseer met data hoe bezoekers jouw website gebruiken en waarom zij überhaupt op je website komen. Gratis software zoals Google Analytics en Google Webmaster Tools zijn tot je beschikking om hierachter te komen.

Denk aan het volledige koopproces. Als 100 mensen op een dag naar je website komen. Hoeveel hiervan vertrekken zonder een beantwoorde vraag? Hoeveel hiervan heb je kunnen doorverwijzen naar een partner? Hoeveel van de doorverwezen gebruikers hebben geconverteerd? Dit zijn allemaal statistieken die je kan berekenen en beïnvloeden door te begrijpen waarom bezoekers naar je website komen en hoe deze bezoekers je website gebruiken.

Bezoekers

Zelfs met weinig kennis over Search Engine Optimization (SEO) kan kwalitatieve content voor een goede indexering van je website zorgen. Dankzij het algoritme van Google worden goede gedragsstatistieken zoals een lage bounce (het aantal bezoekers dat terugkeert naar Google voor een bepaalde zoekterm) of een hoge CTR (click through rate) het percentage van de bezoekers die naar je website doorklikken vanuit Google) beloond met hogere rankings.

Zijn de bounce rate hoog en de CTR laag? Dan voorziet je pagina niet in waar de consument naar op zoek is. 

Door een duidelijk beeld te hebben van wat je bezoeker nodig heeft kun je op-maat-geschreven content leveren. In de Search Console van de Google Webmaster Tools kun je zien waar mensen op zoeken voordat zij op je website komen. Deze tool is ook een uitstekende manier om nieuwe kansen te ontdekken en je content meer op je doelgroep te richten. Vooral als je voor niches (bijvoorbeeld travel) schrijft is Search Console een goudmijn aan informatie.

Concrete do’s

– Kies voor lange termijn en kwaliteit. Doe geen toezeggingen aan adverteerders die je niet waar kan maken.

Added value: zorg dat je je onderscheid en daadwerkelijk meerwaarde biedt, voor zowel consument als je adverteerders. Er zijn zoals bovenstaand beschreven talloze manieren om dit te doen.

Focus je op een website tegelijk, zorg dat deze er perfect voor staat qua structuur, content en rankings. De website moet eigenlijk in onderhoudsmodus kunnen voor je doorgaat naar je volgende project.

– Bouw vertrouwen op, vertrouwen mensen op je website, dan komen ze vaker terug en zal er steeds meer verkeer op komen.

– Gebruik WordPress, niet een custom build website. Als je wil beginnen met affiliate marketing zorg je dat je je kosten laag houdt. WordPress is er al jaren en is constant doorontwikkeld. Met een paar uur werk heb je met WordPress en een goed gekozen thema al een goed template live om mee te starten. Starten met WordPress? (meer informatie).

– Kies voor een niche, zoals reizen, waar daadwerkelijk je interesse ligt. Dat zorgt dat je ook op de lange termijn gemotiveerd blijft. De meeste mensen falen omdat ze geen affiniteit hebben met het onderwerp waar ze over schrijven.

Fail fast, learn quick: je eigen affiliate website gaat niet zonder pieken en dalen, je gaat veel fouten maken, echter is dit in mijn optiek de beste leerweg

– Blijf sleutelen, zorg dat je je content blijft optimaliseren aan de hand van Google Search Console en Analytics. Interessant en leerzaam YouTube-kanaal is Google Webmasters.

– Verdiep je in SEO (Search Engine Optimization).

Concrete don’ts:

– Koop geen (e)boeken over affiliate marketing of WordPress. Alles is online te vinden, het internet staat helemaal vol met gratis tutorials.

– Beloftes maken die je niet kan waarmaken. Het enige resultaat is dat adverteerders en bezoekers teleurgesteld zullen zijn en een toekomstige samenwerking moeilijker wordt.

– Te gehaast starten. Doe eerst onderzoek naar competitie, welke niche je kiest, hoe je site in elkaar gaat steken qua structuur, of er valt te verdienen in deze niche.

Overoptimaliseren. Je content sterker maken is een goed idee, keyword stuffing is een slecht idee. Ga niet overmatig veel keywords waar je op wilt ranken in je content stoppen.

Kwantiteit boven kwaliteit verkiezen. 1 pagina die goed rankt is veel beter dan 10 pagina’s die matig ranken.

– Laat mails van SEO- en designbureau’s links liggen. Ga zelf aan de slag. Dat is leerzamer, effectiever en je houdt de kosten laag.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Weet waar je aan begint

Falen is deel van het leerproces. Het belangrijkste is om te beginnen en te leren van de fouten die je maakt. De duizenden artikelen over affiliate marketing kunnen je de ervaring niet leren. De meest ervaren affiliate-marketeers maken fouten, maar wat de meest succesvolle onder hen onderscheidt is dat zij van hun fouten leren en het opnieuw proberen.

Het kan maanden duren voordat een website succesvol wordt. Dus als je begint moet je zeker weten dat je maandenlang de discipline kan hebben om goede content te blijven maken en je website goed te blijven sturen. Maar; de resultaten zullen volgen wanneer je de juiste keuzes maakt.