Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Aan deze reclames ergeren consumenten zich het meest

Reclames die starten met geluid of advertenties die je niet weg kunt klikken zijn grote ergernissen onder consumenten. Vooral reclames op onze smartphones en online advertenties vinden we irritant. Toch blijkt het geen reden om adblockers te gebruiken.

Reclame, irritant, consumenten, online advertenties, smartphone, adblocker
Foto: Getty

Dat blijkt uit panelonderzoek van Vostradamus en frank.news. 1050 personen kregen de vraag wat ze van reclame via verschillende media vinden. Uit het onderzoek komt naar voren dat twee derde van de Nederlanders negatief of zeer negatief tegenover reclame op de smartphone staat.

Irritante online advertenties

Online advertenties ervaart 30,7 procent als negatief en 12,6 procent als positief. Vooral de reclamevideo’s die voor een YouTubevideo worden afgespeeld, advertenties die je niet weg kan klikken en advertenties die de helft van de website in beslag nemen vinden consumenten erg irritant. Ook reclames die met geluid starten en advertenties die gebruik maken van persoonlijke data hebben een hoge irritatiefactor.

Bij andere media is de ergernis een stuk minder groot en zijn mensen sneller ‘neutraal’. Op nummer drie reclame-irritaties staat radioreclame. Over advertenties in kranten en tijdschriften zijn mensen het meest positief: 26,1 procent. De groep die positief is over tv-reclame is bijna net zo groot als het percentage dat er negatief over is: 20 procent tegenover 21,7.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Adblocker

Hoe irritant consumenten de online en smartphoneadvertenties ook vinden, relatief weinig mensen maken gebruik van een adblocker. Een meerderheid van 62 procent heeft er wel eens van gehoord, maar slechts 22 procent heeft er één. ‘Opdringerige reclame’ is de belangrijkste reden voor een adblocker. Anderen willen niet dat adverteerders hen volgen of zijn bang voor virussen die via banners worden verspreid.

Toch realiseert een deel van de consumenten dat websites zonder advertenties niet kunnen voortbestaan; een derde vindt daarom dat online reclame erbij hoort.