1. Huur een (oude) ster in
Edwin van der Sar is weliswaar geen actief keeper meer, voor velen is hij nog steeds een held. Daar maakt Adidas gebruik van. In Amsterdam kun je dat dankzij alle grachtjes op een creatieve wijze doen. Zet gewoon een doeltje neer op een boot. Zelfs zonder grote voetbalster zou je met deze opstelling, als je die tenminste opvallend maakt, de aandacht kunnen trekken.
2. Gebruik een bushalte
Mensen moeten zich nog altijd elke dag in het openbaar vervoer voortbewegen. De werknemer moet toch gewoon naar kantoor, ook al bezoekt hij daar momenteel vaak alleen voetbalsites. De truc met de goal kun je dan ook toepassen bij een bushalte. Een Braziliaans drankbedrijf koppelt er hier zijn naam aan.
3. Speel in op een gevoel
Een Australisch sportmerk maakte een advertentieserie met de boodschap ‘Play unfair’. Dat moet laten zien dat ‘echte mannen’, die weten wat het inhoudt om op topniveau te sporten, alles doen om te winnen. Skins, zoals het merk heet, denkt zo massa’s mensen aan zijn zijde te krijgen.
4. Maak een humorshirt
Twee Nederlandse designers ontwierpen een paar jaar geleden dit grappige tenue. Een bedrijf mag jaloers zijn op die prestatie, want het shirt ontving veel publiciteit. Als jij het gemaakt had, had je er makkelijk je bedrijfsnaam aan kunnen koppelen. Het had niet veel uitgemaakt of je nu een verfwinkel hebt, of dat je een kledingfabrikant bent.
5. De mini-grasmat
Is deze advertentie alleen voorbehouden aan een sportkanaal, zoals ESPN in dit geval? Nee, je kunt ook een voedselfabrikant zijn. Waar deze mini-grasmat in de buitenlucht te bewonderen was, kun je hem ook in de vorm van een eetplateau aanbieden. De voetbalkijker kan hem dan een paar weken lang elke avond voor de buis op zijn schoot leggen, en rustig door eten. In die tussentijd ziet hij onbewust elke dag jouw merknaam.
6. De pizza
Ook dit was eigenlijk een printadvertentie van ESPN. Maar voor elke beetje ambachtelijke pizzaboer is dit net zo goed een interessante optie. Het kost je wat extra handenarbeid, maar de fanatieke voetbalfan zal de door jou aangeboden pizza absoluut waarderen. Zo’n geste zal de consument zich twee jaar later nog steeds herinneren. En dan klopt hij sowieso weer bij jou aan als een volgend groot voetbaltoernooi van start gaat.
7. Facebook
De goedkoopste reclame is misschien wel het dumpen van afbeeldingen op je eigen Facebookpagina. Maar wanneer er zoals vandaag een wedstrijd als Duitsland-Nederland op het programma staat, kan zo’n actie al voldoende zijn om in de harten gesloten te worden van de voetbalfans. Deze afbeelding werd geplaatst op de feed van Vakantieveiling.