In samenwerking met 7 Ditches TV
1. Wees ergens schaars en aantrekkelijk in
“Als je ergens voor kiest als ondernemer, probeer dan twee vragen helder te beantwoorden: waar sta ik voor en waar ga ik voor? Vergelijk het met een TomTom. Dat apparaat wil weten waar je staat en waar je naartoe wilt. Als dat bekend is, dan kun je onderweg keuzes maken om er te komen.”
“Ergens moet je iets beter zijn dan het gemiddelde, anders word je de V&D van je branche. Je klanten kunnen je daarbij helpen. Vraag bijvoorbeeld eens aan je klant: Wat zou je nou missen als wij er niet meer zouden zijn?”
2. Besteed je marketing zo snel mogelijk uit
“Ik ga ‘m iets nuanceren. Mijn stelling naar ondernemers is: als je ongelooflijk goed met je werk bezig bent, dan maak je die carrière vanzelf. Klanten gaan dan die marketing en sales voor je uitvoeren, want ze gaan over je praten. Bij sommige bedrijven loopt de marketing zo ver uit op het gedrag.’
3. In de Shi(f)t zit de Fun
“Dat moet ik even uitleggen. Ik zou hiervoor bijna zeggen, kies de top-3 waaraan je je ergert aan je klanten. Daar zitten leuke kansen in om je te gaan onderscheiden voor je klanten.”
“Voor welke klanten wil je er graag zijn en voor welke niet? Die laatste groep die gun je aan je concurrent. Breek dat gesprek ook open met de klant.”
4. Alles wat je onder-neemt, moet je boven-geven
“Simpele tip: Zorg dat bij alles wat je doet, dat is uit te leggen aan je klant. Bij alle beslissingen die je neemt, moet je even kijken wat voor consequenties het heeft voor de klant. Zorg dat de klant wel ergens zijn belang kan herkennen, anders gaat het mis.”
5. Wees klant-gericht, niet klant-gezwicht
“Ik wil nog even iets tegenover de veelgehoorde opmerking ‘klant is koning’ zetten. Doe niet alles wat die klant vraagt en verlangt. Sterker nog, het kan zelfs gevaarlijk zijn als jij doet wat die klant vraagt en niet probeert te doorgronden wat die klant echt nodig heeft.”
“Je moet ergens schaars en aantrekkelijk in zijn. Als je dat doet op een manier die de klant werkelijk beleeft gaat ‘ie ook nog reclame voor je maken. Wees ook oprecht naar die klant, dat je soms niet de juiste partij bent. Als je dan ook meent wat je doet, krijg je rendement. Met plezier.”