De wereld verandert snel, dat is een waarheid (lees: cliché) die ook sterk op social media van toepassing is. Je hebt netjes een bedrijfspagina op LinkedIn aangemaakt, ook post je regelmatig op Facebook. Maar is dit genoeg? Maarten Reijgersberg van social mediabureau RauwCC houdt dagelijks de trends in de gaten. Reijgersberg is in 2000 afgestudeerd als beeldend kunstenaar aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam en en heeft als grafisch vormgever en art director veel ervaring opgedaan bij verschillende bedrijven. Zo rolde hij als designer in het wereldje van webdesign en social media monitoring. In 2010 is hij met Rauw CC gestart om ‘social’ binnen bedrijven naar een hoger plan te tillen. Hij heeft als klant onder meer in zijn portfolio: onder meer ministerie van Buitenlandse Zaken, het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Deloitte en Bouwend Nederland. Wat moet je volgens hem op dit moment weten? En: welke tips heeft hij?. Wat moet je volgens hem op dit moment weten over social media?
1. Sociale media wordt minder marketing en meer intelligence
“Social media is nu nog heel erg een marketing- en communicatiefeestje bij veel bedrijven, maar beweegt zich steeds meer richting business intelligence en HR”, zegt Reijgersberg. Volgens hem zal social media acitivatie steeds meer als doel hebben informatie te verzamelen bij je doelgroep en klanten. “Informatie over klanten ligt bij Facebook voor het oprapen.” Wie jou liket, laat een footprint aan data achter. Waar die persoon vandaan komt, wat zijn hobby’s zijn, wat de leeftijd is, enz. De bedrijven die er in slagen die data te koppelen aan hun eigen databases met klantgegevens kunnen met hun sales en ook personeelswerving een voorsprong nemen op concurrenten. Een term die je in dit verband zult gaan horen is ‘social crm’,,zegt Reijgersberg. De grote leveranciers van crm-systemen en bedrijfssoftware nemen nu al stappen om bedrijven in staat te stellen hun databases te verrijken met data uit social media. Salesforce heeft een social onderdeel. Ook heeft Microsoft Yammer – een social intranet- overgenomen.
TIP
Doe nu kennis op over het onderwerp. Probeer Sprout Social uit (niet te verwarren met deze site). Dit is een goedkope ‘monitoring en engagement webtool’ waarmee je kunt zien of je met een connectie in het verleden al via social media gecommuniceerd hebt. Als je nu een nieuw crm-systeem wilt aanschaffen of een upgrade van je huidige crm wil, overweeg dan zeker om voor een social-crm te gaan.
2. Offline raakt meer betrokken bij social media
“Social media wordt nu nog door online mensen opgepakt. Je zult zien dat bij communicatiemedewerkers steeds meer het onderscheid verdwijnt tussen online en offline.” De ondernemer noemt als voorbeeld de mogelijkheden van de QR-code en een toepassing als Layar, waarbij je een extra laag aan digitale informatie aan een printadvertentie kan toevoegen. “Er worden hele magazines uitgegeven zonder dat de kans op interactie wordt gegrepen.” Bedrijven pakken de kansen nu nog onvoldoende, maar gaan dat in de toekomst meer doen, zegt hij. Zo zul je bij de receptie in gebouwen steeds vaker verwijzingen naar social media gaan zien. “Nu gebeurt dat nog via een bescheiden Foursquare-sticker op het raam. Het zal een centrale plek gaan innemen via schermen waarop activiteiten zichtbaar zijn. De twitter-Wall is al een bekend fenomeen bij seminars, dat ga je meer zien in bedrijven.”
3. Eigen medewerkers worden beter betrokken bij sociale mediacampagnes
Dit haakt aan op het vorige punt. Volgens Reijgersberg zullen medewerkers veel meer bij social media worden betrokken dan nu. “E-mail wordt voor een groot deel vervangen door social intranet”, zegt hij. Er zal beter intern gecommuniceerd worden over wat het bedrijf doet op social media. Dit heeft dan een sneeuwbaleffect richting werknemers. Denk bijvoorbeeld aan het ophangen van een scherm in de kantine waar in de streams van Facebook en Twitter te zien zijn. “Medewerkers zijn je superpromotors, als zij trots zijn op je bedrijf, zullen ze zich ook op social media voor je inzetten.” Volgens hem wordt het social mediabeleid steeds vrijer. “Twee jaar geleden overheerste de angst. Een losse gedragslijn op basis van common sense zullen gangbaar worden.”
TIP
Stel je niet vooraf als schoolmeester op, hoe ingewikkelder je het maakt, hoe meer je achter de feiten aanloopt. Er verandert zoveel zo snel dat een dichtgetimmerd handboek morgen al achterhaald kan zijn.
4. Het wordt minder een verplicht nummer voor iedereen
Goed, je laat zien dat het leeft in je bedrijf en zet social media in richting je doelgroep. Het wordt echter minder een van bovenaf opgelegd ‘moetje’ voor iedereen. “Een jaar of twee geleden was het een trend om iedereen social te willen maken, nu zien bedrijven steeds meer in dat je het kan overlaten aan de mensen die er echt enthousiast over zijn in je bedrijf. Laat dus wel zien waar je mee bezig bent, maar stop met overspannen memo’s waarin iedereen wordt verzocht te tweeten.”
TIP
Laat je medewerkers lekker vrijelijke dingen rondbazuinen. Maar houd je hier aan vast: laat ze altijd over je bedrijf spreken en niet namens je bedrijf.
Lees meer over social media:
- 5 veel gemaakte fouten met LinkedIn
-
Twitter: 10 dingen die je er NIET mee moet doen
-
Startup Magnet.me gaat achter LinkedIn aan