Staatsfonds Khazanah Nasional, waarvan premier Najib Razak voorzitter is, was al de meerderheidsaandeelhouder en wil met de zet de resterende 30,6 procent van de stukken die het nog niet bezit in handen krijgen. Het privatiseren van het bedrijf, dat de formele naam Malaysian Airline System heeft, maakt de weg vrij om snel te herstructureren. Naar verluidt zijn er plannen om onderdelen te verkopen, het werknemersbestand te verkleinen en een nieuw bestuur te installeren.
De luchtvaartmaatschappij bevindt zich al tijden in zwaar weer, door hoge bedrijfskosten, felle concurrentie en minder passagiers. Sinds de verdwijning in maart van vlucht MH370 en de crash van de MH17 vorige maand in Oekraïne worden de resultaten alleen maar slechter. Sinds begin dit jaar kelderde de aandelenkoers al met 23 procent, terwijl voor dit jaar een verlies van zo’n 1 miljard ringgit wordt voorzien. De afgelopen 3 jaar werd er door Malaysia Airlines al een verlies van opgeteld 4,13 miljard ringgit in de boeken gezet.
Khazanah zei in juni nog dat het luchtvaartconcern genoeg financiering had om het nog een jaar uit te houden.