Als je een bedrijf begint, moet je je inschrijven bij de KvK. Ook al heb je geen ambities om de eenpitterstatus te ontgroeien, toch zul je daar een bedrijfsnaam moeten opgeven. Van zzp-‘bedrijfjes’ tot unicorns en game changers: niemand kan zonder een goede bedrijfsnaam. Eerder gaven we bij Sprout al een checklist met de do’s en don’ts voor het kiezen van je naam.
Je kunt als ondernemer een nieuwe naam bedenken voor je bedrijf, maar je kunt je startup ook gewoon naar jezelf vernoemen. Vroom & Dreesman, Hennis & Mauritz, Marks & Spencer: dit soort bedrijven zijn er groot mee geworden. Maar werkt het ook voor jou? Wij geven je een overzicht met pros, cons, cijfers en aanbevelingen.
Voordelen
Allereerst: waarom zou je het doen? Het Amerikaanse marketingbureau Gianfagna komt met zes voordelen. Om te beginnen maak je gebruik van je eigen expertise. Doordat je je bedrijfnaam aan je eigen (ahter)naam koppelt, zo stelt het bureau, verhoog je je eigen geloofwaardigheid.
Daarnaast zorgt het voor vertrouwen, zo meent het marketingbureau. Klanten zien graag dat er echte mensen achter een bedrijf schuilgaan. Ook vergroot je er je merkwaarde door.
Omdat je bovendien een originele naam hebt als bedrijf, maak je meteen een onderscheid ten opzichte van je concurrenten. Klanten onthouden je merknaam ook gemakkelijker, al helemaal als ze jou persoonlijk kennen.
Tot slot straalt het een passie uit van jou voor je bedrijf. Gianfagna beredeneert namelijk: als je je bedrijfsnaam naar jezelf vernoemt, moet je wel heel erg houden van datgene wat je doet.
Nadelen
Toch ziet het Amerikaanse marketingbedrijf ook drie potentiële nadelen. Als je je bedrijf naar jezelf vernoemt, kan het ook een gebrek aan ideevorming achter je bedrijf verhullen. Mensen zouden kunnen denken: wat doet dit bedrijf nu eigenlijk?
Sommige achternamen kunnen daarnaast moeilijk uit te spreken zijn, stelt het bureau, dat zichzelf overigens wel naar zijn oprichter heeft vernoemd. Inderdaad, Gianfagna is ook geen gemakkelijke achternaam. Volgens de marketeers in dit geval geen probleem: “Het rijmt op lasagna.”
Afijn, het laatste minpuntje dan. Stel dat je het bedrijf verlaat, dan is de naamgever weg. Moet je dan je bedrijfsnaam veranderen, of zo houden? Ook dat kan een potentieel nadeel zijn.
Onderzoek
Maar goed, er zijn ook cijfers. Managementmagazine Harvard Business Review haalde recentelijk twee Amerikaanse studies aan over dit thema. Een door wetenschappers aan de Universiteit van Oklahoma en een van Duke’s Fuqua School of Business. Het enige probleem is dat de studies met tegengestelde beweringen komen.
De Oklahama-studie stelt dat gelijknamige firma’s een drie procentpunt hoger rendement op activa hebben dan niet-gelijknamige firma’s. De andere studie stelt dat bedrijven die de naam van de oprichter dragen 8 procent minder waard zijn dan hun concurrenten. Managet die oprichter ook nog eens zo’n bedrijf, dan wordt de onderneming 21 procent minder waard.
Dit verschil in resultaten is natuurlijk opmerkelijk, maar de studies blijken qua opzet te verschillen. Zo kijkt de Oklahama-studie naar een kleine 2 miljoen Europese bedrijven, terwijl het Fuqua-onderzoek zich richt op zo’n achtduizend Amerikaanse bedrijven. De eerste studie kijkt naar het rendement op activa en baseert zich op metingen. De tweede studie richt zich meer op de omringende markt.
Tips
Er lijkt dus voorlopig geen allesomvattend zwart-op-wit-antwoord. Stel dat je je bedrijf graag naar jezelf wilt vernoemen, waar moet je dan op letten? Gianfagna geeft enkele tips om rekening mee te houden.
Zorg ervoor dat je bedrijfnaam niet te lang wordt, is hun eerste tip. Het bedrijf verwijst naar law firms met vier achternamen in de bedrijfsnaam, waardoor alle partners hun moment of fame krijgen. Erg leuk voor de partners, maar voor de klant moeilijk te onthouden.
Denk er daarnaast goed over na of je je bedrijf ook op jou als persoon wil fixeren, in bijvoorbeeld marketinguitingen. Als jij de rock star-entrepreneur bent, dan is dit aan te raden. Wil je liever over een paar jaar met een cocktail op het strand liggen en je bedrijf aan je personeel doorgeven (middels bijvoorbeeld aandelenparticipatie), dan is een persoonlijke bedrijfsnaam misschien niet zo handig.
Tot slot is het verstandig je op je persoonlijke kernpunten te richten. Je vernoemt je bedrijf immers naar jezelf, dan moet je startup ook staan voor wat jij belangrijk vindt.