Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Ridder Drost na een pitch bij Joop Braakhekke doorbrak met zijn Italiaanse olijfolie

In de podcast Drive spreekt Taco Oosterkamp met topondernemers. In deze aflevering: Ridder Drost maakte olijfoliemerk Liquido d'Oro groot, met onder meer La Place en Julia's als klant. Maar eerst moest hij chef-koks voor zich zien te winnen.

ridder drost olijfolie

Met Liquido D’Oro hangt Ridder Drost de ambachtelijke productie van olijfolie in modern technologisch jasje. Italianen lopen met hem weg vanwege zijn succes met hún product: pure olijfolie uit de beste boomgaarden van Italië. “Wij kopen niet de olijfolie, maar de olijven”, zegt Drost over de aanpak van zijn bedrijf.

Niet persen, maar centrifugeren is het devies. Daardoor is er weinig druk, wat de bitterheid vermindert. Maar wellicht belangrijker is een afgesloten omgeving, in plaats van open systeem waarbij olijven gaan oxideren en er oncontroleerbare temperatuurverschillen ontstaan.

De Utrechtse ondernemer begon al op zijn 19e met ondernemen, en stond in 2014 al eens in de Sprout 25 onder de 25.

Joop Braakhekke

Om als consumentenmerk door te breken moet je ambassadeurs vinden, en daarvoor heb je meestal veel doorzettingsvermogen voor nodig. Drost ging net zo lang bij wijlen Joop Braakhekke op de stoep zitten, totdat de fameuze chef-kok met hem wilde praten. “Ik wist, als ik een beetje naam wil maken in de horecawereld, dan moet je de bovenkant en de chefs die ertoe doen zien te overtuigen. Maar dat valt natuurlijk niet mee, want die worden overspoeld door allerlei aanvragen.”

xToen Drost – als trotse bezitter van een fotografisch geheugen – een assistente van Braakhekke het directe telefoonnummer van de tv-kok zag intoetsen, belde hij Braakhekke gelijk op. “Hij zei ‘kom vanavond langs in mijn restaurant, dan maak ik wel even tijd voor je’.” Toen Drost na uren wachten Braakhekke eindelijk kon laten proeven van zijn biologische olijfolie, viel die gelijk in de smaak. “Braakhekke sleepte me door het hele restaurant, alle vaste gasten moesten ook even proeven.”

Met Braakhekke als ambassadeur werd het voor Liquido d’Oro makkelijker om andere restaurants te overtuigen. Ook chefs Stefan van Sprang (De Poel), en tv-kok Herman den Blijker werden ambassadeur van het merk van Drost.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Retail

Gaandeweg verlegde de ondernemer zijn aandacht van restaurants naar de retail- en foodservice-markt (waaronder Julia’s en La Place) en e-commerce, waarmee het bedrijf ook landen zoals Groot Brittannië, Duitsland en de Verenigde Staten bereikt. Drost is momenteel in onderhandeling met een volgende droomklant: Albert Heijn.

In deze aflevering hoor je ook:
– Wat Drost leerde van de aanpak van Italiaanse olijfboeren
– Het belang van het verhaal rondom je product, en hoe je geweldige teksten schrijft
– Hoe je door te barbecueën op een parkeerplaats in België een nieuwe klant kan overtuigen
– Hoe je profiteert van een samenwerking met een multinational, zónder je te laten overnemen
– Waarom Drost ruzie kreeg met het Ministerie van Defensie