Uit verschillende onderzoeken blijkt dat in de kern veel faillissementen dezelfde oorzaak hebben. Oftewel, veel ondernemers trappen steeds weer in dezelfde valkuilen. Wil jij het anders doen? Lees dan de 5 signalen die aangeven dat je regelrecht op een faillissement afstevent.
Waar is de focus gebleven?
Je bent ooit met een briljant idee je bedrijf begonnen. Of je hebt vanwege een geweldige toekomstvisie het bedrijf overgenomen. Destijds heb je een businessplan opgesteld met duidelijke focus om de bank en investeerders te overtuigen. Met de jaren ontdek je nieuwe businesskansen en breid je de werkzaamheden van je bedrijf uit. Geen probleem, je wilt immers dat het bedrijf blijft groeien.
Let er echter wel op dat je niet uit het oog verliest wat je corebusiness is. Passen de nieuwe activiteiten binnen het businessmodel? Kun je nog steeds simpel aan de klant uitleggen wat de meerwaarde van jouw onderneming is? Veel bedrijven die failliet zijn gegaan, verloren de focus binnen hun bedrijf.
Op papier ziet de toekomst er rooskleurig uit
Je hebt een prachtige begroting opgesteld. De toekomst ziet er rooskleurig uit, je hebt er (weer) volop vertrouwen in. Kortom, op papier ziet alles er goed uit. Maar hoe zit het met de werkelijkheid? Je kunt nog zoveel offertes uitsturen en mooie beloftes van klanten krijgen, zolang de handtekening niet binnen is, heb je niets concreet in handen. Ook kun je nog zoveel produceren of een grote voorraad binnenhalen om aan de verwachtingen te kunnen voldoen. Maar als de verwachtingen niet realistisch zijn, heb je een hoop onkosten gemaakt zonder dat je daar iets voor terugkrijgt.
Het is altijd goed om een begroting op te stellen, maar blijf wel realistisch. Merk je in maart dat je al flink achterloopt op de begroting van dat jaar? Stel dan direct de begroting bij, onderzoek alternatieven om klanten binnen te hengelen, kijk waar je op kunt bezuinigen en stel productie- en inkoopplannen bij om financiële problemen te voorkomen.
Wow, het bedrijf groeit heel hard
Je onderneming schiet flink in de zwarte cijfers. Beter nog dat je ooit had durven dromen. Je bent maar wat blij met deze groeicijfers. En toch zijn er ieder jaar weer ondernemers die juist deze groei de kop kost. Hoe dat kan? Een gemiddelde onderneming is helemaal niet ingesteld op een explosieve groei op korte termijn. Het betekent namelijk dat de bedrijfsvoering anders ingesteld moet worden, hals over kop meer personeel moet worden ingehuurd, de administratie exponentieel meegroeit en iedereen binnen het bedrijf constant achter de feiten aanloopt.
Kortom, aan de voorkant lijkt het bedrijf succesvol te zijn, maar aan de achterkant wordt de chaos steeds groter. De enige manier om hieraan het hoofd te bieden is door een stapje terug te doen op het moment dat je als ondernemer het overzicht kwijtraakt. Schakel professionele hulp in of roep klanten een halt toe.
Wat moet ik met die nieuwe snufjes?
Tegenwoordig volgen de ontwikkelingen zich snel op. Niet alleen in de wereld van ict en technologische producten, maar in alle branches. Denk alleen al aan de software die je binnen je bedrijf gebruikt. Andersom veranderen ook de behoeftes en wensen van de klant. Om te overleven moet je dus met je tijd meegaan.
Doe je dat niet, dan houd je meestal alleen de echt trouwe klanten vast, die met de tijd één voor één zullen wegvallen wat de ondergang van je bedrijf betekent. Overigens wil dat niet zeggen dat je bij iedere ontwikkeling op de eerste rij moet zitten. Kijk vooral naar de behoefte van je (potentiële) klanten en pas je strategie daar op aan.
Ondernemen betekent risico’s nemen
Als je geen risico’s durft te nemen, kun je beter in loondienst treden. Als ondernemer moet je geld, tijd en energie durven steken in projecten en producten waarvan je niet 100 procent zeker weet of het uiteindelijk rendeert. Dat wil echter niet zeggen dat het leven van een ondernemer één grote gok is.
Risicospreiding is het codewoord dat veel gefailleerde ondernemers over het hoofd hebben gezien. Zorg te allen tijde dat de reguliere bedrijfsactiviteiten (daar waar je op dit moment het geld mee verdient) niet in gevaar brengt. Daarmee voorkom je dat bij de eerste beste flinke tegenvaller het hele bedrijf omvalt.
Meer lezen over hoe je een faillissement voorkomt? Lees het uitgebreide dossier op Ondernemer in Business, de zustersite van Sprout.